[OSM-talk-nl] oneway

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Fri Dec 7 15:37:44 UTC 2007

Erg mooie al die ontwikkelingen. Ondertussen fiets ik wat rond en tag wat hier
en daar. En toen zag ik dat een stuk van de Marnixstraat bij het Leidseplein
in Amsterdam een tag heeft gekregen (van Martijn van Exel?): railway=tram.

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.36585&lon=4.87996&zoom=16&layers=0BF

-Maar die weg had al een tag oneway=yes en cycleway=opposite.
-Hoe weten wij nu of de tram in beide richtingen rijdt?
-En als wij dat weten omdat 'oneway=yes' alleen betrekking heeft op de
highway, hoe wordt een tramspoor getagged als die inderdaad maar één kant op
gaat?

Volgens mij moet in dit geval de boel uit elkaar worden gehaald om de trambaan
toe te voegen en krijg je dus 3 ways naast elkaar:
-highway=unclassified;oneway=yes
-railway=tram
-highway=cycleway;oneway=yes;cycleway=track

Zie ik dat goed of kan het ook anders?

Misschien is het geen issue om in stedelijke gebieden veel wegen die in de
werkelijkheid uit één weg bestaat maar met verschillende functies, in meerdere
ways te splitsen. Dat zal om andere redenen vaak al nodig zijn.

Maar misschien is een probleem dat de oneway tag te beperkt is?
De 'oneway=yes' tag maakt geen onderscheid tussen groepen verkeersdeelnemers.
Voor fietspaden is er een apart systeem. Maar alle andere gevallen zijn niet
of nauwelijks goed te taggen volgens mij (vrachwagens, motorfietsen,
motorvoertuigen, breder dan.., langer dan.. etc.).
Zou het niet beter zijn als de oneway tag nader wordt uitgesplitst analoog aan
de recycle tag? Dus bijvoorbeeld:
oneway:bicycle=yes/no
oneway:vehicle=yes/no (vierwieler?)
oneway:trucks=yes/no
etc.

In het geval van de Marnixstraat zou dan 'cycleway=opposite' vervangen kunnen
worden door 'oneway:bicycle=no' en er zou een een tag
bijkomen 'oneway:tram=no'.
Het zou ook mogelijk zijn de 'oneway=yes' tag te vervangen door een lijst van
gespecificeerde oneway:xxx=yes tags toe te voegen, maar in bovenstaande geval
is dat niet handig.
In heel gecompliceerde gevallen kan in plaats van 'yes/no' '1/0/-1' worden
gebruikt. Dus in het geval één groep verkeersdeelnemers de ene kant op mag en
de andere groep alleen de andere richting (ik weet geen voorbeeld, maar die
zal vast wel bestaan).

Sla ik de plank nu helemaal mis of zit er iets in deze gedachten gang?

Vr.gr.

Lambert