[OSM-talk-nl] bruggen..? / lagen

Eesger Toering eesger at gmail.com
Tue Dec 11 13:39:28 GMT 2007

OK, hmm, dit wordt denk ik (zeer) snel erg belangrijk.. als ik het
goed begrijp zou ik dus nu (onherstelbaar?) grote schade aan kunnen
richten door met JOSM een hele stad te wissen en te synchroniseren?

Het lijkt mij dan ook ontzettend belangrijk dat er een soort
"versiebeheer" komt ietwat gelijkend op Wikipedia. Daar kan een vorige
versie met "1 klik van de muis" terug gezet worden. Ik proef nu een
beetje, dat een "vandaal-actie" wel te herstellen is, maar per
lijntje/weggetje? moet gebeuren?

Niet dat ik dat zal doen, maar er komt (sneller dan je denkt) een fase
dat de gebruikers niet meer uit alleen goedwillende mensen bestaat..
maar ook uit vandalen (laat ik een netjes woord gebruiken).

Dus een geschiedenis van (bv per week een verschil-db aanleggen om
datagrootte's in de perken te houden?):
- punten/nodes,
  - persoon datum (natuurlijk alleen ge-autoriseerde gebruikers?)
  - laatste aanpassing op: datum
  - verschilinfo (t.o.v. bv 1 week geleden?)
- database met verwijderde informatie (met datum)

Ook is het wellicht een veilig plan om een bepaald gebied "op slot" te
kunnen zetten, of dat alleen een bepaalde lijst aan gebruikers die mag
beheren (in geval van vandalisme, onenigheid over iets e.d.)

Het zou zo ontzettend sonde zijn dat het punt wordt bereikt dat
'OIpenStreetMap' "echt doorbreekt", en dat er dan nog allerhande
veiligheidszaken ontwikkeld moeten gaan worden..

Voordat ik "door ga draven" (en mijn verontschuldigingen dat ik OT ga
in m'n eigen draadje), is hier het e.a. van in ontwikkeling, is
meedenken op dit putn gewenst?

Eesger