[OSM-talk-nl] Error van gps

Gert Gremmen Administrator at ce-test.info
Tue Jul 3 09:31:37 UTC 2007

Dat is volstrekt normaal.
Op het openveld kan je wel iets beter presteren.
De nauwkeurigheid van een amateur GPS is omennabij  5 meter op zijn best.
Omdat de GPS satellieten bewegen tov de ontvanger,
en dus sommige wel en niet in beeld zijn , moet er steeds een nieuwe calculatie worden gemaakt, met wisselnde configuraties.
Afhankelijk van de afstanden en hoeken  tot de drie of vier satellieten die voor één calculatie kan worden gemaakt, is de onnauwkeurigheid van de berekening
anders. Goniometrie !!
Verder is de looptijd van de signalen verschillend in de atmosfeer afhankelijk van allerlei geioniseerde
bovenlagen van de atmosfeer, waardoor de gemeten afstand tot één satteliet lijkt te varieren met oa. zonnewind. Ook is de looptijd door die lagen anders voor sats net boven de horizon dan die in het zenith.
Grotere sprongen opeens kunnen ontstaan door sats die plotseling achter de nok van je huis verdwijnen.
Verder zijn ook de sats zelf niet allemaal even nauwkeurig.
Er zijn verscheidene generaties , en sommige sats zijn
offset, of zelfs buiten specs. professionele GPS kan dat in beschouwing nemen, meest standaard ontvangers niet.

Kijk eens op
http://www.navcen.uscg.gov/Ftp/gps/status.txt

en

http://www.navcen.uscg.gov/gps/status_and_outage_info.htm

Toelichting:

http://www.navcen.uscg.gov/gps/nanu_abbreviations.htm

Verder doet de ontvanger nogal
wat aan "lopend middelelen" zodat de positie geleidelijk veranderd en niet "jumpt". Dus jouw plaatje is geflatteerd.
Er zijn 10-tallen andere oorzaken waarom de  static position van GPS zo varieert met de tijd.

Door gebruik te maken van ook de lage band GPS (military gecodeerd) kan je veel nauwkeuriger. Omdat
de atmosferische condities anders zijn voor elke frequentie, kan je uit de verschillen een correctie maken. Zonder de militaire codes te kennen kan je
dan een static positie halen van 10-20 cm .
Maar zodra je beweegt in de stad wordt alles onzeker. Echo's van gebouwen laten sats plotseling
verhuizen omdat de looptijd van het signaal langs de echoweg 100en meters langer kan zijn.
Het "lopend middelen"speelt je parten als je de bocht omgaat. De ontvanger kan dat niet so snel volgen en
rond de hoek af, of "vliegt uit de bocht".
Soms is er tussen gebouwen geen satelliet in direct zicht, en wordt de positie uit louter echo's bepaald.
Dan kan de fout makkelijk oplopen tot 100 meter of meer.

Regards,

Ing. Gert Gremmen
-operation.