[OSM-talk-nl] odgps open source?

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Thu Jul 5 21:51:47 UTC 2007

Foppe Benedictus wrote:
> Ik had even een e-mail gestuurd naar de persoon achter odgps aangezien
> de ontwikkeling redelijk gestopt was en ik het wel een fijn programma
> vind. Mijn vraag was of hij iets ziet in het open sourcen van zijn code
> en hij antwoord dat hij er wel wat in ziet, alleen hij wil niet dat
> iemand met een kleine aanpassing zijn programma kan gaan verkopen. Ik
> heb hem geantwoord dat de GPL licentie wel redelijk zijn wens dekt,
> behalve dat iemand best zijn code mag gaan verkopen, zolang hij ook maar
> openbaar is en dus eigenlijk ook gratis. Nu is mijn vraag weten jullie
> [...]

GPL betekent inderdaad dat een distributeur de sourcecode mee moet
leveren en hij mag geld vragen voor het medium en de distributie.

Er zijn tientallen verschillende open source en vrij licenses. Een
lijstje is te vinden op
<http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Open_source_licenses> en
<http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Free_software_licenses>

Het is een hele toer om de "goede" licentie er uit te vissen. Ik weet zo
geen licentie die verbiedt om geld voor de distributie te vragen.

Maarten