[OSM-talk-nl] AND Automotive Navigation Data

Jaap-Andre de Hoop j.dehoop at data-assist.nl
Mon Jul 9 18:08:04 UTC 2007

AND Automotive Navigation Data wrote:
> De Nederland dataset zal echter meer detail bevatten dan te zien is op
> de AND Worldviewer, deze is vergelijkbaar met de kaarten zoals deze zijn
> te vinden via http://worldviewer.and.com/citymaps.aspx.   De kaart die
> wij zullen leveren is geoptimaliseerd voor routeplanning met de auto en
> bevat dus heel Nederland op straatniveau.

Beste Arjan (en collega's bij AND),
Dat klinkt erg mooi, dan zijn we met OSM in een stap van opzetten naar
onderhoud (in Nederland). Ik hoop dat deze stap jullie de
kwaliteitsverbetering brengt die jullie op het oog hebben en dat jullie
mede hierom besluiten om deze procedure ook voor andere landen te volgen.

Als jullie een beeld hebben waar de data minder van kwaliteit is, horen
we dat natuurlijk graag, dan kunnen we daar onze eerste aandacht op richten.

> Daarnaast zou de community kunnen denken aan het verrijken van
> de kaart met fietspaden, wandelpaden of POI's zoals restaurants,
> winkels, brievenbussen of recreatie voorzieningen.  Ook zouden
> stoplichten, zebrapaden kunnen worden toegevoegd om de gemiddelde
> snelheid van een weg beter te kunnen bepalen.

En hier komen we bij de volgende stap. Welke verrijking gaan we
uitvoeren, fietspaden en zandpaden lijkt mijzelf voor de hand liggend,
zeker als dat ook leidt tot betere navigatie voor fietsen. POI's moeten
we misschien eens een keer een boom over opzetten? Eigenlijk is daarbij
denk ik de belangrijkste vraag, waar willen we heen met de kaart?

Voordeel is nu natuurlijk wel, doordat we geen witte vlekken meer in
Nederland hebben, kunnen we bedrijven als TNT/banken etc misschien
makkelijker overhalen om hun lokatiegegevens te doneren....

Ik ben benieuwd naar de kaart van Losser en omstreken. Het verzamelen
van verkeerslichten ben ik overigens snel klaar: die hebben we hier
niet. Saillant detail is dat Herman Finkers (in Almelo is altijd wat te
doen, dan springt een stoplicht op rood, dan weer op groen) tegenwoordig
in de gemeente Losser woont.....

Voor zebrabaden vraag ik me af, of die rondom rotondes nog verzameld
moeten worden vanuit optimaliseren van de gemiddelde snelheid van een weg.

Groets,

Jaap-Andre