[OSM-talk-nl] AND Automotive Navigation Data

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Mon Jul 9 23:18:54 UTC 2007

Als AND haar data aan OSM beschikbaar stelt met als doel de data in
elkaar te integreren, dan is AND zich zeer bewust dat ze daarmee een
schenking doen en daarmee tevens het recht verwerft de data van OSM
zonder doorbelasting van licentie kosten vrij te gebruiken.

Hiermee kan AND het complete actualisatie proces uit haar organisatie
verwijderen. Ja, dit kost arbeidsplaatsen, maar waarschijnlijk wint AND
hier een behoorlijke kostenbesparing. Ik probeer voorzichtig een gooi te
doen naar wat AND zou kunnen denken te gaan bereiken...

Even dik duimzuigend suggererend; Stel dat de situatie bij AND momenteel
is dat;;
- Voor de bijhouding van de straatdata in NL b.v. 3 man full time in
dienst zijn á €35000,- p.j.
- De opbrengsten uit licenties en maintenance zijn door de moordende
concurrentie van TeleAtlas en NavTeq gedaald naar €100000,- p.j.
- Wat is dan je winst op dit product? Precies, bijna niks.

Wat zou ik doen als ik AND was?
- Ik gaf al mijn data aan OSM
- Kickte één medewerker op straat en liet vervolgens 2 medewerkers zich
full-time bemoeien met OSM.
- Berekende per conversie en uitgifte van OSM straten verwerkingskosten
van €x,-
- Omdat de update frequentie van OSM data vele malen hoger ligt dan die
van AND, kan ik ook een geautomatiseerd conversie contract aanbieden,
met b.v. een abonnement, let wel, géén licentie kosten voor de data,
gewoon een vergoeding voor de verwerking; van OSM naar navigatiesysteem
X (dit is cruciaal)
- Het verkrijgen van OSM data in het voor jou, als eindgebruiker,
gewenste formaat wordt een piece of cake, er komen dus ineens véél meer
eindgebruikers.
- Stel dat je op deze manier in potentie, wereldwijd, 50000
eindgebruikers krijgt? en deze betalen allemaal een euro per maand?
- Stel dat jou navigatie product, in tegenstelling tot die van de
concurrenten, standaard logt en bijwerkt? En misschien zelfs zo
intelligent is om te sugereren dat bij het inrijden van een
éénrichtingsstraat je ofwel iets fout doet, ofwel de rijrichting moet
wijzigen?
- Vergeten we niet dat China er ook bij zit?

Per saldo zou dit wel eens kunnen betekenen dat AND er belachelijk
gigantisch aan gaat verdienen...
Als ik AND was zou ik voor die financiële vooruitgang direct al mijn
oude licentie-structuren ritueel verbranden en gaan investeren in
ontwikkelaars!

Dat AND in het verleden andere licentie contracten heeft afgesproken met
klanten doet er dan niet toe. Zolang Steve geen contract ondertekent
waarmee hij zegt n.a.v. de schenking accoord te gaan met de licentie
voorwaarden van AND, dan
Stefan de Konink schreef:
> hoogte dat
>
> Niet correct, je spreekt van afgeleid werk, en dat is zeker niet
> automatisch eigendom van een andere partij en ZEKER niet in Nederland.
> Priverecht etc.

> Als jij iets aan OSM toevoegt is het CC. Daar hoef je alleen over na te
> denken. Nieuw werkt van OSM wat naar AND gaat is ook CC, en mag onder
> die licentie worden verspreid. Dus het is te hopen dat AND nu binnen ons
> 'team' hoord :)
>

> Stefan

3DSite <!-- body { background-color: #FFFFFF; margin-left: 5px;
margin-top: 5px; margin-right: 5px; margin-bottom: 5px; } body,td,th {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; color:
#333333; } .style4 {font-size: 9px; } .style5 {font-size: 9px; color:
#CCCCCC; } -->

Milo van der Linden
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteerd mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bijbehorende
voorwaarden.