[OSM-talk-nl] Tomtom Teleatlas

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Tue Jul 24 15:06:16 UTC 2007

Op 24-07-07 heeft Jeroen Dekkers<jeroen at vrijschrift.org> het volgende
geschreven:

> Het grote verschil is echter dat mensen met Linux, Wikipedia en ook
> OpenStreetMap kunnen doen wat ze willen (mits ze dat anderen ook
> toestaan, zoals de GPL/GFDL/CC-BY-SA licenties zeggen). Dit in
> tegenstellig tot de proprietary kaarten en software van Tele Atlas en
> TomTom.
>
> De vraag is hoeveel mensen een soort van gratis werknemer voor TomTom
> willen worden, zonder dat ze daar iets voor terug krijgen. In de
> softwarewereld zie je dat de animo daarvoor over het algemeen laag
> is. Een patch schrijven voor een stuk software kost echter wel veel
> [...]

Ik ook. Als je in de auto zit en je rijdt bijna tegen een paal
omdat-ie niet op je tomtom verscheen, ben je denk ik niet meteen
geneigd om dat in je apparaat in te voeren. Je wil gewoon verder. Kans
is groot dat je door de fout in de navigatiesoftware of in de
onderliggende data toch al aan de late kant bent. Ik zou voorzichtig
zijn met het succes van deze 'Tom2.0' vooraf de hemel in te prijzen.
En er zijn nog wel meer redenen waarom het niet zou lukken, zoals het
gebrek aan direct resultaat van je input (je noemde het al: Wat krijg
ik ervoor terug) en de noodzaak om alle (al dan niet met serieuze
bedoelingen aangebrachte) bugmeldingen in de echte wereld na te lopen.

--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.handsomedevil.nl/