[OSM-talk-nl] planet.osm nederland

Ben Companjen bencompanjen at gmail.com
Wed Jul 25 20:39:30 UTC 2007

On 25/07/07, Gert Gremmen <Administrator at ce-test.info> wrote:

>  Hallo allemaal,
>

> Ik heb deze discussie met interesse gevolgt, en om
>
> e.a. eens na te doen zou ik je willen verzoeken
>
> om de procedure en gebruikte software op deze list
>
> eens uit de doeken te doen.

Ik wilde alweer op mezelf reageren, maar bedacht me dat het daarmee niet
echt een discussie is ;)

Waar te beginnen,

> Welke software
>
> Scriptjes ,
>
> Enz enz.
>

> Zoals jullie er nu over discussiëren is het vast
>
> Overduidelijk voor jullie, maar nog niet voor mij.
>
> Wat is die parser en welke software kan renderen behalve JOSM ?
>

> Uberhaubt hen ik geen idee waar te beginnen als
>
> ik met de  data van de server aan d egang zou willen.
>

> Ik heb geen ervaring met xml parsen, en
>
> Enig beginnerstoelichting kan geen kwaad.
>
> Een lijstje links met methode mag natuurlijk ook.

Ik bedacht me dat ik zelf een kaart wilde maken, toen ik begreep dat het
printen van een A0 op de universiteit "maar" 18 euro kost - "hey, voor dat
geld wil ik wel een keer een OpenStreetMap printen". Op de wiki staat in de
Beginners' Guide een beschrijving van de stappen die je daarvoor moet nemen,
maar het duidelijkst waren voor mij de stappen op
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Osmarender/Howto . Het verhaal is
een beetje technisch, maar gelukkig staat er vrij duidelijk wat je nodig
hebt.

De kaartgegevens kun je zelf bij elkaar sprokkelen door stukje voor stukje
in JOSM te downloaden, maar JOSM wordt snel trager en dat werkt niet als je
bijvoorbeeld een kaart van heel Nederland wil maken. Voor een stad als
Enschede gaat het met JOSM prima. Voor Nederland heb je echt iets nodig als
een extract uit de wekelijkse planet.osm (de kaartgegevens van de hele
wereld in één bestand), zoals dat vandaag is gemaakt.

Met behulp van de stappen op de wikipagina heb ik nl.osm omgezet naar
nederland.svg. SVG-bestanden kun je bekijken met Inkscape (www.inkscape.org),
maar ik ben erachter gekomen dat Inkscape het 72 MB grote bestand niet kan
weergeven.

Als je de HOWTO hebt gelezen, denk ik dat veel duidelijk zal zijn :)

Groeten van Ben

--
de Campusomroep: op en achter UTV en Uradio! www.campusomroep.nl