[OSM-talk-nl] locatiegegevens brievenbussen (fwd)

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Tue Jun 5 11:38:46 BST 2007

Op 05-06-07 heeft Armijn Hemel<armijn at uulug.nl> het volgende geschreven:

[...]

> Mja. Wel jammer, maar ik had niet anders verwacht. Om de een of andere
> reden denken veel bedrijven dat "points of interest" verkocht kunnen
> worden. Ik heb daar zo mijn twijfels over.

Op het gevaar af (uit) een oude discussie te reitereren:

Dat POI-datasets waarde vertegenwoordigen lijkt me op zich geen
onderwerp van discussie. Het samenstellen en bijhouden van een
dergelijke dataset kost tijd, organisatie en toewijding.
Omdat waarde in onze economie wordt uitgedrukt in geld, zijn er
uiteraard partijen die vinden dat de datasets waar zij op zitten,
commercieel uitgebaat kunnen worden. Ik denk dat je hier niet zo gek
veel tegenin kunt brengen.

Wat een organisatie (commercieel of niet) over een POI-bestand *niet*
kan claimen, is exclusiviteit. Niemand let mij om alle geldautomaten
van de postbank langs te lopen met een GPS-ontvanger. Niemand let ons
om OSM te maken. De informatie is van iedereen. Dat betekent echter
niet dat de inspanning om die te verzamelen niet betaald zou mogen
worden.

--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.handsomedevil.nl/