[OSM-talk-nl] GPS strategie voor tracken

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Mon Jun 18 08:12:12 UTC 2007

Mijn ervaringen met de geleende Amaryllo Trip Tracker zijn trouwens
redelijk. Hij verliest het signaal vrij makkelijk als je het ding in
je zak stopt en hij bijvoorbeeld plat komt te liggen. Hij pikt het bij
betere omstandigheden ook snel weer op. Ik mis daarbij een
geluidssignaaltje. Verder is het min of meer ergerlijk dat je niet met
1 druk op de knop een waypoint kunt toevoegen vanuit de Track-modus
(waarin je je kiezelstenenpad ziet).

De koppeling met een Wintel-PC gaat probleemloos. Met mijn eigen Mac
(OSX 10.4) was het wat problematischer. Ik heb eerst de usb-to-serial
driver van de Amaryllo-site gedownload en geinstalleerd. Alleen de
Universal Binary-versie werkte op mijn PowerPC-G5. Daarna via de CPAN
shell Device::Serial aan mijn perl modules toegevoegd. Bij make test
bleek een TESTPORT=/dev/tty.usbserial noodzakelijk. Hierna deed het
navilink.pl script[1] het wel, maar ik kreeg er alsnog een garbled
GPX-bestand uit. Het is wel een valide GPX-bestand voor zover ik kan
zien, maar de coordinaten lijken random getallen uit de hele range
-180...180. Hierna heb ik het voorlopig opgegeven.

[offtopic] Ik heb trouwens ook mijn eigenste GPS besteld! Vanwege mijn
uit zijn winterslaap ontwaakte hardloophobby heb ik gekozen voor een
sportmodel :) - de Garmin ForeRunner 305. Niks geen
kaartfunctionaliteit, maar het belangrijkste doet ie goed: tracks
opslaan (met snelheid en hartslag) met een SirfSTAR III.
Zodra ik ervaringen kan delen zal ik dat doen. Is er trouwens al een
topic met OSM-specifieke GPS-reviews op de Wiki?
[/offtopic].

[1] http://www.splitbrain.org/projects/navilink
Op 18-06-07 heeft Lambertus<osm at na1400.info> het volgende geschreven:

martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.handsomedevil.nl/