[OSM-talk-nl] aanmelden open street map

Gert Gremmen Administrator at ce-test.info
Wed Jun 20 11:46:44 BST 2007

Hallo Rudi,

Ik ben zelf ook best wel nieuw hier.

Bij deze ben je deelnemer. Hoera.

De belangrijkste dingen die je kunt doen om deel te nemen zijn:

Tracken van nog ontbrekende starten en wegen (en Poinst of Interest)

 (en uploaden daarvan)

Mappen van de getrackte GPS sporen met bij voorkeur JOSM software.

Bijwonen van mapping parties (heb ik ook nog niet gedaan)

Stappenplan:

Werkende GPS nodig

Fiets of ander vervoermiddel

Exporteren van GPS data naar .GPX format op de PC

Uploaden naar de server

Inladen in JOSM (file open)

Downloaden van reeds bestaande data (download from server)

Verbeteren en "overtrekken"  van  eigen tracks

Uploaden vn het resultaat naar de server.

Weekje geduld

Resultaat bekijken en fouten zoeken.

Tips voor foutloos werken in JOSM

Na het maken van  meerdere segmenten

is het nodig deze gezamenlijk naar een "way" te converteren.

Een way bestaat alleen uit een reeks aaneengesloten segementen

en geen splitsingen of aftakkingen.

Meer dan 1 way mag dezelfde naam hebben.

Let op de richting waarin je de segmenten legt. Deze

bepaald bij eenrichtingswegen de rijrichting.

Een  way kan bepaalde eigenschappen krijgen:

Ways mogen niet kruisen !!!

JOSM geeft veel opportunities om het fout te doen !!

Opletten dus. de eerste wijk moest ik 3x opnieuw beginnen.

Oneway :  yes of no

name :  opschrijven tijdens het tracken

Highway:  diverse typen:     residential ... motorway

 cycleway footpath  enz  (let op spelling en (geen) hoofdletters)

Er zijn nog meer maar dit is het minimum.

Op de Wiki vindt je allelei voorbeelden.

http://wiki.openstreetmap.org <http://wiki.openstreetmap.org/>

De informatie is nogal gefragmenteerd.

Problemen in het veld:

- Het is moeilijk te bepalen hoe een straat heet (bordjes soms weg)

- wanneeer begint een straat en waar eindigt hij precies

- Dwarsstukken

- was het nu een fietspad, voetpad of gewone weg ?

- het is lastig om geen straatje te vergeten

- GPS verliest veel nauwkeurigheid in de nabijheid van flats

Omdat de Openstreetmap  echt open is mag er geen gebruik gemaakt worden

van niet publieke data om bijvoorbeeld de kaart in te vullen

 Een stratenplan is taboe.

Let op dat plattegronden opzettelijke fouten hebben, om copyright

schendigen aan te tonen. Zowel foute ligging als foute namen komen voor.

osakapad ipv osakaweg  (SOMS EEN KLEIN STUKJE)

Bochten waar ze niet zijn  enz

Een digitaal fototoestel is vreselijk handig, omdat

JOSM standaard een koppeling heeft om JPG foto's

op basis van de ingebouwde tijdstamp te

koppelen aan de tijd van de GPS track. Probeer maar.

Maak fotos van alle bordjes, en bijv bussluizen en

fietpad paaldjes. 50 -100 fotos heb je zo gemaakt

Maak ze op minimum kwaliteit, dan kost het weinig geheugen.

Dat was een compilatie van mijn ervaringen in de eerste

4 weken als nieuwe deelnemer.

Wie voegt er iets aan toe ?????

Verbeteringen ??????

Dan zet ik het tzt in de wiki.