[OSM-talk-nl] vragen tracken en wiki

Martijn van Oosterhout kleptog at gmail.com
Fri Jun 22 09:05:49 UTC 2007

On 6/22/07, Jaap-Andre de Hoop <j.dehoop at data-assist.nl> wrote:
> -ik liep (in de regen) onder een boom en had gelijk geen signaal meer,
> terwijl ik zo rond de 4/5 satelieten daarbuiten had, is dat normaal?

Ik weet het niet zeker, alhoewel is 4/5 satellieten niet zo heel erg
fantastisch ontvangst. Hoe lang heb je hem laten staan voordat je het
teste?

> -je trackt (in het algemeen) op de fiets, maar hoe zit dat met
> fietspaden die losliggen van de rijbaan (met name provinciale wegen).

Tja, dat wordt een beetje schatten.

> -hoe nauwkeurig komt het? Je fiets in het algemeen uiterst rechts op een
> weg, maar daardoor komt de track (en later dus ook de weg) niet
> gecentreerd, ik neem aan dat mensen niet twee keer fietsen om de weg
> precies goed te krijgen....

Soms wel. Als het kleine straten zijn probeer ik zo dicht bij het
midden te fietsen als mogelijk. Voor grotere wegen, als ik het niet
toevallig gebeurt ga ik een klein stukje aan de overkant fietsen, dan
kan je op de traces zien hoe brred de weg is en trek ik de weg er
midden door.

> -hier in Twente heb je de Dinkel, riviertje dat nogal meandert en waar
> je regelmatig met bruggen overheen gaat, maar er is geen pad oid naast
> (en is verboden om in te gaan voor het grootste deel). Hoe kan je die op
> de kaart krijgen?

Weer schatten, met een bootje misschien. Soms kan je het va satelliet
fotos doen. Maar in het begin zou ik het gewoon schatten...

> -is het nuttig om 'domweg' gps tracks naar osm up te loaden, waar je
> zelf niets verder mee doet. Ik kan me voorstellen dat dat vrij
> verwarrend kan zijn, als hier fietsroutes komen te staan, maar de
> hoofdwegen nog niet....

En? Ik heb hele gebeiden waar ik alleen de fietspaden heb gedaan. Die
moeten er ook op komen hoor :)

> -twente specifiek: ik kan (over tijdje) aan mijn biologische tuinder
> vragen of die een weekje met dat ding rond wil rijden (om de
> groentepakketten te bezorgen op een 20 tal afhaalpunten in Twente, niet
> op het land;-)), nuttig?

Tuurlijk. Als hij heel veel straatjes vaak afrijdt, dat verhoogt de
nauwkeurigheid.

Met vriendelijke groet,
--
Martijn van Oosterhout <kleptog at gmail.com> http://svana.org/kleptog/