[OSM-talk-nl] bewerken tracks voor uploaden

paul van den berg paulbvdberg at gmail.com
Sun Jun 24 20:16:25 UTC 2007

On 6/24/07, Jaap-Andre de Hoop <j.dehoop at data-assist.nl> wrote:

Anyway, heb de behoefte om een tool te hebben die gps tracks kan
> splitsen (160 km aan track is beetje veel), maar ook om bepaalde punten
> (aankomst/vertrek te kunnen verwijderen en vage punten te kunnen
> oppoetsen.

Hiervoor kun je een gewone tekst-editor gebruiken, ofwel op je
bron-tracklog, ofwel
op  je geconverteerde gpx-track.
In gpx staat heeft elk punt de vorm:
<trkpt lat="53.220350000" lon="6.573616667">
  <ele>0.000000</ele>
<time>2007-06-22T20:11:05Z</time>
</trkpt>
Eerste en laatste punten kun je zo makkelijk weghalen.
Punten oppoetsen doen we niet.
Als er tussen heenweg en terugweg een tijdje niks gebeurd is, dan kun je dat
zien
aan het tijdverschil tussen 2 punten. Het schijnt dat sommige gps-apparaten
een
track kunnen opsplitsen. Dat zie je in gpx aan:
</trkseg>
<trkseg >
Als je dat niet ziet, dan kun je dat ook handmatig tussenvoegen, en
eventueel de
verschillende delen bewaren als verschillende bestanden. Je moet dan nog wel
begin- en eind-info copy-pasten.

Mooi zou ook zijn als je een kaart (osm?) kan inladen en waypoint
> bestand kan maken.

In josm kun je met wmsplugin.jar achtergrond-satelietfoto's  laden. Kaarten
inlezen
mag niet zomaar in verband met copyrights..

> Klopt het dat je je eigen gps tracks die je prive hebt gelaten/gemaakt
> ook niet downloadt in Josm?
>
> Ik laad mijn gpx tracks altijd eerst in josm om ze zelf te mappen. Pas als
ik dat gedaan
heb upload ik ze naar osm.

Groet, Paulb