[OSM-talk-nl] JOSM dingen

Remco van Zuijlen remcovz at xs4all.nl
Sun Mar 25 10:32:36 BST 2007

On Sun, Mar 25, 2007 at 01:12:19AM +0100, Berend Dekens wrote:
> Hey mensen,
>
> Ik ben met m'n GPS en JOSM al ijverig bezig maar ik heb nu een paar
> probleempjes.
>
> 1. Ik kan geen data van de server door JOSM laten downloaden, ik krijg
> een 400 error of een connection failed.

waarschijnlijk is het gebied dat je wilt downloaden te groot. en connection
failed gebeurt jammer genoeg ook vaak.

> 2. Wegverbredingen (zoals bij het binnenkomen van dorpen), moeten deze
> zichtbaar gescheiden zijn (zoals TomTom het doet) of als een normale
> splitsing?

dat is naar eigen inzicht denk ik, als het dezelfde weg is lekker zo laten,
als het aparte banen zijn (met vluchtheuvels oid ertussen) aparte segmenten.

> 3. Rotondes moeten neem ik aan getagged worden? Waarmee?

de rotonde een aparte way maken zonder wegbenaming en de tag
junction=roundabout, en bv een tag highway=secondary

> 4. Grote kruispunten zoals bij het aanrijden op de ring van Groningen (6
> baans), moet er voor elke richting (dus per 2 banen) een lijn getrokken
> worden?

ik doe dat niet eigenlijk.

> 5. Is het zinnig om voor wegen maximum sneleheden op te geven waar
> bekend? (30 km zones, 70km flitspalen, 100km secties op autowegen etc)
> Kan in de toekomst handig blijken?

maximum snelheden zijn wel OSM tags voor, dus je kan die gebruiken, of het
bij het uiteindelijke product gebruikt wordt (kaarten, navigatiesystemen) is
de beslissing van de persoon die het maakt.

Er is geloof ik in een paar landen wel een verbod op het hebben van een
overzicht van flitspalen/snelheidscontroles in de auto in bv
navigatiesystemen. Dus ik zelf zou de voorkeur hebben voor POI's die je uit
kan zetten of wissen.

> 6. Ik zie grijze vlekken op de AJAX kaart op de site. Ik neem aan dat
> dit woongebieden zijn? Zitten alle bebouwde zones daar in? Zo niet, wat
> is dan de beste manier om een dorp/stad te tekenen? Hoe tag je dat?
> Gebruiken jullie een overlay? (Ik heb een WMS menuutje dankzij een
> plugin maar ik krijg er geen kaart mee te zien, de ene optie geeft een
> error en de andere blauwe kruisjes op een grijze achtergrond).

woonwijken tag ik met highway=residential, en de rest gaat eigenlijk
vanzelf. Meer doe ik niet.. op de site hebben ze bij OSM zelf ergens de
woongebieden gedownload volgens mij en die zie je op hun kaart terug.

Remco

--
Remco van Zuijlen <remco at xs4all.net>

Hi! I'm a .signature virus! copy me into your .signature file to help me spread!