[OSM-talk-nl] Tags voor wegen?

Martijn van Oosterhout kleptog at gmail.com
Mon Mar 26 20:10:51 UTC 2007

Welkom!

On 3/26/07, Berend Dekens <cyberwizzard at sportlaan.adsl.utwente.nl> wrote:
> Ik zie een aantal zones (Borger, Drenthe en Assen, Drenthe) waar wegen
> bestaan met een class tag ipv een highway tag, deze staat niet op de
> maps dus ik neem dan ook aan dat class tags niet meer gebruikt dienen te
> worden?

Inderdaad, class= wordt niet meer gebruikt. Nu wordt het highway= voor
wegen maar ook ander dingen. Ga eerst op de Map Features pagina in de
wiki kijken.

Ik meen te herinneren dat iemand een wiki pagina was begonnen met
highway=blah vor nederlandse wegen, maar ik kan het niet terug vinden.

> Even op een andere noot: ik ben begonnen met het maken van nodes met de
> place tag om de steden aan te geven (is ook makkelijker zoeken voor mij)
> maar nu vroeg ik me af of er een conventie is om te kunnen bepalen welke
> straten bij welk dorp/stad horen? Dit lijkt me in de toekomst belangrijk
> voor navigatiesystemen?

Op termijn zal waarschijnlijk (in iedergeval voor nederland) op
postcode of postcode gebied werken. Of ieder straat krijgt een
postcode, of er worden gebieden afgebakend voor postcodes.

> Tot slot de vraag of op de wiki mag staan (de nederlandse guidelines) om
> straten met een speedlimit te voorzien indien bekend. Het is nogal loos
> omdat over een jaar te doen als de kaart bruikbaar begint te worden...

Tja, er wordt gedeeltelijk aangenomen dat dat gezien kan worden van
het type weg. Als er highway=motorway staat, dan weet je wat de
maximum is toch? Alleen in uitzonderlijke gevallen waar het niet
duidelijk is zou het echt nodig zijn, toch?

Met vriendelijke groet,
--
Martijn van Oosterhout <kleptog at gmail.com> http://svana.org/kleptog/