[OSM-talk-nl] Routes en knooppuntnetwerken

Lambertus osm at na1400.info
Fri May 4 09:20:07 BST 2007

Eugene van der Pijll wrote:
> Het zou mij niets verbazen als er wegen zijn die deel uitmaken van 2
> anwb-fietsroutes. Hoe geef je dat aan?
Zie mijn reaktie op Milo, is dat een idee?

> Nog een probleem: de meeste routes lopen een bepaalde richting op
> (bijvoorbeeld: een fietsroute wordt alleen "met de klok mee"
> aangegeven.) Hoe geef je de richting van die fietsroute aan? Het
> eenvoudigste antwoord is dat de onderliggende segmenten de goede kant op
> moeten staan, maar dat kan niet altijd. Bijvoorbeeld als een wandel- of
> fietsroute in de verkeerde richting door een een-richtingsverkeersweg
> (voor auto's) gaat, of als een stuk weg in twee routes voorkomt, in twee
> verschillende richtingen.

Even heeel makkelijk gedacht: ondanks dat de bordjes maar in 1
rijrichting geplaatst zijn, wil dit nog niet zeggen dat je op basis van
OSM data niet in de tegengestelde richting dezelfde route kunt afleggen?
  Maargoed, dit levert problemen op als je met de auto dan een
eenrichtings weg van de verkeerde kant ingestuurd wordt...

Voor eenrichtingverkeer wegen waar fietsers tegenin mogen is er de tag
'cycleway=opposite_lane' volgens de map_features pagina.