[OSM-talk-nl] opzet discussie bijeenkomst rotterdam

Frans Vermeer fv at kw.nl
Sun May 13 09:25:30 BST 2007

hoi

Ik probeer de discussie zaterdag in Rotterdam te organiseren.
Willen jullie meedenken. Het is niet mijn bedoeling om al antwoorden te
hebben. vragen zijn nu eenmaal goed voor de discussie terwijl
antwoorden de discussie dichtslaat.

Mijn ervaring is dat de aandacht voor de pauze langer vasthoud  is dan
erna. dus het meer theoretische deel doen we voor de pauze.

De overheidsinformatie en open standaards.

De overheid heeft veel informatie. Voor de democratisering is het goed
als burgers over informatie kunnen beschikken maar hoe.
Moet de overheid haar informatie via bestaande wiki's aanbieden?
Moet de overheid informatie editable op eigen site's aanbieden?

wie tijd heeft is de baas
software is erg ondemocratisch
code werkt niet als je een quotje vergeet en dat verander je niet door
een referendum.
maar data is dat wel. Als je met een paar mensen een wiki wil sturen
dan kan dat.
wil je als overheid je data aanbieden op een manier dat die data door
je burgers kan worden aangepast?
wil je als wikigebruiker dat voorlichters de taak krijgen om steeds
opnieuw de overheidsvisie te plaatsen?
presentatie cc

Na de pauze presentatie openstreetmap
wat is het hoe werkt het

personifiseren.
Kan ik mijn favoriete kroegen als landmarks delen

witte vlekken

In het verleden hebben overheden altijd delen van van kaarten wit
kunnen houden. Ook google earth is op sommige plaatsen vaag. Kijk naar
Israel en de muur. Kan een Palestijn met een gps telefoon en een
papiertje mappen en in een internetcafe invoeren.

Biedt het mogelijkheden voor bijvoorbeeld hulpverleners in afrika?

cu

fv