[OSM-talk-nl] Hoe ver zijn we eigenlijk?

Richard van der Weerd richard at mobile-science.nl
Sun May 20 09:49:02 UTC 2007

Hallo,

Vorige week werd ik door een collega getriggered om nog eens naar
OpenStreetMap te kijken. Dit naar aanleiding van dit artikel op Bright. Hij
wist dat ik bezig ben met het ontwerpen van een navigatiesysteem.

Kaarten van de gevestigde kaartenmakers waren voor mij te duur. Dan is er
nog maar één optie. Zelf een kaart maken, maar in je eentje een kaart maken
valt niet mee, het zou dus een kaart met een open source gedachte moeten
worden. Samen bouwen, samen delen. Ik heb daarvoor een mapper gemaakt voor
op mijn pda. Tijdens het mappen, kan informatie over de wegen worden
vastgelegd (snelheid, richting,  fietspaden, etc)

Ben 9 maanden geleden begonnen met het mappen van Assen (Drenthe). Zo'n 700
km van Assen (±99,9%?) en nog eens 400 km van de omliggende dorpen en
gehuchten heb ik kaart gebracht, in mijn eigen systeem. Dit is inclusief
fietspaden. Dagelijks komen er nog kilometers bij.....

Deze informatie wil ik graag delen met OSM. Het percentage van in kaart
gebracht Nederland stijgt daarmee bijna met 1% :D.

Afgelopen week heb ik dit idee ook op het forum gepost, maar heb ik nog geen
reactie op het forum gehad. Een stadgenoot heeft mij, naar aanleiding van
die post, wel benaderd. Samen hebben een soort van mapping party gehouden en
eens wat ideeën uitgewisseld rond het verder op de OSM-kaart zetten van
Assen.

Maar....

Hoe krijg ik mijn informatie in OSM? Iemand suggesties?

Zelf denk ik er aan om mijn data via XML in JOSM in te lezen, te controleren
of de data correct is overgekomen en vervolgens via JOSM te uploaden. Ik heb
het XML-formaat van JOSM bekeken en ik denk dat dit zou kunnen werken. Kan
dit, werkt dit, mag dit?

Met vriendelijke groet,

Richard van der Weerd