[OSM-talk-nl] Vraagje over JOSM en tracks

Lambertus osm at na1400.info
Thu May 31 09:20:18 BST 2007

Rob Aerts wrote:
> hoe nuttig is het uploaden van tracklogs naar de database ?
Heel erg nuttig want:
1) Als een weg door meerdere gebruikers ge-tracked en ge-upload is naar
de server, dan kan de positie van de weg naukeuriger bepaald worden.
2) Bovendien kan dan aangetoond worden dat een weg in OSM gemapped is op
basis van verzamelde GPS gegevens en niet overgetekend van een
copyrighted map.

Kortom: uploaden dus! Als je bang bent voor je privacy dan kun je ervoor
kiezen trackpunten in de buurt van je huis en tijdstempels te
verwijderen. Hiervoor kun je tools als GpsBabel gebruiken.

> en wat gebeurd er verder mee, ik weet dat je ze weer kunt binnen halen
> (iets met incomplete...)
Bij het downloaden van gegevens in JOSM kun je er ook voor kiezen om
(ook) GPS data te downloaden (zie punt 1 hierboven).

> verdwijnen ze als er een weg overheen wordt gelegd ?
Nee.

> verder nog een vraagje over josm, bestaat er al een plugin zodat wanneer
> je weg aanmaakt, hij meteen op de tile eronder (lokaal) gerenderd kan
> worden ? zou wel mooie optie zijn lijkt me.

Ja, er is een plugin (osmarender) die op commando het huidige zichtbare
deel in je scherm kan laten renderen in je browser:
http://josm.eigenheimstrasse.de/wiki/Plugins

Ik vond hem niet bijzonder handig, maar wellicht is dat de afgelopen
maanden beter geworden.