[OSM-talk-nl] Vanmorgen in "De Pers": TomTom: nu is het echt oorlog

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Fri Nov 2 09:38:22 UTC 2007

Zomaar wat ideeen.

Voor Garmin kaarten niet nee. Maar als je "routable data" voor een nog
te ontwikkelen navigatie systeem kunt leveren dat ik op Aruba kan
inzetten, dan weet ik zeker dat ik je al 300 klanten kan geven die voor
0,50 ct per maand absoluut de meest recente data willen. En misschien
wel 5 euro! Daarnaast zie je in navigatie land een verschuiving. Stond
vroeger de data vooral op de handheld op mobiele telefoon, er zijn nu
ook partijen die het routeren serverside laten afhandelen. Dit betekent
GPRS/UMTS dataverkeer en ik ken een hoop telecom maatschappijen die daar
effort in willen steken. Als je met je OSM routing systeem dagelijks
data verkeer voor mobiele toepassingen genereert, dan kun je vervolgens
een afreken model met telecom maatschappijen afstemmen. 0,01ct per
verstuurde mb.... ben benieuwd wat die miljoenen chinezen OSM op termijn
aan geld gaan opleveren...

Online routeplanners is inderdaad een uitgekauwde markt. Net zoals
zovelen trouwens (social networks, autoverkoopsites, huizensites etc.)
en toch staan er van deze nog wekelijks nieuwe varianten op... go
figure. Maar ik weet niet of je b.v. google maps al eens op een mobiel
apparaat hebt geprobeerd? Best leuk maar het mist heel veel
mogelijkheden. Google Maps Mobile stuurt een GPRS verzoek naar de server
en komt terug met de route. Telkens als je van de route afwijkt gaat er
een nieuw GPRS signaal uit. Ook als je kaartbeeld niet in cache zit;
nieuw gprs signaal.

Zodra er goede "innovatieve en duurzame, niet google of microsoft
gerelateerde" oplossingen voor mobile navigatie komen ben ik de eerste
om die te proberen. Weg met monopoly's! Weg met arrogante houdingen van
grote toko's! (Ik ben al een jaar lang bezig om maandelijks met Google
te mailen, ze zijn te arrogant om zelfs maar antwoord te geven, bah!)

Uiteraard komen er alternatieve download sites. Onderlinge concurrentie
is heel goed. Wél is het zaak dat OSM er van mee gaat profiteren om op
die manier kwaliteit en beschikbaarheid te garanderen. M.a.w. voor elke
euro die je verdient dankzij OSM dat 50% doneren of zo? En dat dan
gewoon contractueel laten vastleggen.

OpenStreetMap houdt nog altijd zeggenschap over de data en bij misbruik
is het vast een fluitje van 2 cent om ip-adressen te blokkeren....

Lambertus schreef:
> In het pre-AND tijdperk kon ik anders vaak correct zien of ik nu op de
> linker- of rechter rijbaan van een (snel-)weg reed. Nauwkeurig de
> wegpositie aangeven kan dus wel.
>
> Over het geld: Ik kan wel 50 eurocent per Garmin kaart download gaan
> rekenen (bijvoorbeeld: 0.25 voor OSM, 0.25 voor mij) maar zou er dan nog
> wel iemand zijn die dat wil (Nog afgezien of ik dat wil...)? Bovendien
> is er een grote kans dat er dan binnen no-time een alternatieve download
> site komt.
>
> Idem voor bijvoorbeeld een online routeplanner, die zijn er nu ook al en
> [...]

Milo van der Linden
skype: milovanderlinden <skype:milovanderlinden?add>
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bij het betreffende
medium behorende voorwaarden. The information in this message reflects
my personal opinion and not that of a company or public body. All rights
reserved.If this message is contained in a mailing-list or community,
the rights on the medium are automatically adapted.