[OSM-talk-nl] OpenStreetMap WMS server

Richard Duivenvoorde rdmailings at duif.net
Tue Nov 6 16:45:45 UTC 2007

Hoi Milo,
sorry dat ik zo laat reageer, maar is het niet handig om TileCache
(http://www.tilecache.org/) op je server te installeren? Het steeds
aanroepen van Mapserver vergt echt vrij veel processorkracht van je
server (het steeds opnieuw renderen is best zwaar). Probeer maar eens
met een man of twintig tegelijk je kaartje te verschuiven (pannen).

Met tilecache tussen je webclient en de server kun je zo 'gaandeweg' de
tiles(cache) opbouwen. Je hoeft niet persee te 'pre-renderen', maar het
kan wel. Je kunt tilecache vrij eenvoudig naar mapserver toe
configureren. Van elk request wordt dan gekeken of er al een bestaande
tile is, if so: dan wordt die uitgeserveerd. En anders wordt de url
doorgegeven aan mapserver die dan de tile genereert (op basis van je
huidige mapfile) en opslaat voor toekomstig gebruik.

Een ander voordeel wat ik ook vaak noem is het feit dat mensen door
googlemaps wat verwend zijn geraakt mbt response tijden, de 'tiles'
vliegen je echt binnen luttele centiseconden (kan dat? (microseconde
lijkt me wat overdreven...) om de oren. Met tiles is het een beetje
'googlemaps-like'.

Tilecache is een setje python files die je met een configfile
configureert. Ik heb het zelf al voor een paar projecten ingezet: vaak
de baselayers als tiles, en eventuele dynamische datalagen erbovenop WEL
als realtime gerenderde mapserver images.

Ok, vergeet dit verder maar als je nooit performance problemen hebt, een
server een beetje aan het werk houden is ook wel eens leuk ;-)

Groet Richard