[OSM-talk-nl] Busroutes experiment

Eugene van der Pijll eugene at vanderpijll.nl
Sun Nov 18 12:17:09 UTC 2007

Gert Gremmen schreef:
> In eerste instantie zijn denk ik de grafische weergaves interessant.
> Ik stel voor om een relatie aan te maken als volgt:

Laten we zoveel mogelijk aansluiten bij het voorstel op de wiki,
[[Relations/Proposed/Routes]]. Dus beginnen met:

Type - Route

> Route - Bus
> Operator - Connexxion
> Line - 81

Beter is: Ref - 81 (dat is ook hoe fietsroutes worden getagd)

> Direction - forth /back

Direction weglaten, en als role toevoegen bij iedere member.

> Color - 1    (index in schema)

Nee. De kleur wordt bepaald door de renderer, want is geen eigenschap
van de route zelf. En welke kleur een route op de kaart moet krijgen
hangt af van wat er verder nog op de kaart staat; bijv. welke andere
lijnen de kaart nog meer bevat.

Enige uitzondering: Amsterdamse tramlijnen hebben ieder hun eigen kleur,
of tweekleurig symbool. Hiervoor kan je de tag "symbol" gebruiken

> Region - Haaglanden
> Site - http://Dienstregeling.link
> When - m-vr / za /zo /za-zo / spits

Je bedoelt Mo-Fr / Sa / Su / Sa-Su / Rush hours?

> Members
> Role    occupied by
> 1	Node 1  ( is begin/eindpunt lijn)
> 2	Next node on route

Waarom nodes en geen ways? Dat lijkt me logischer. En dan alleen de
nodes van de bushaltes toevoegen.

> 3	Next
> ...	...
> Xx	Last node (is begin /eindpunt)
>
> T 1-2    350 seconds  ( rijtijd van node 1 naar 2) enz

Dat is af te leiden uit de route tussen de nodes.
Tenzij je echt dienstregelingdata wil gebruiken om dit te vullen: in dat
geval heb je geen seconden nodig, maar alleen minuten.

Maar ik ben er geen voorstander van om dienstregelingen in de
OSM-database te proppen; daar is 'ie m.i. totaal ongeschikt voor.

> P xx-y    perron y op station xx
> EXCH zzzz   overstap mogelijk op relatie ..... (hebben de relaties een ref?)

Lijkt me niet nodig; overstapmogelijkheden zijn al gedefinieerd doordat
er meerdere lijnen op 1 node of op nodes in de buurt samenkomen.

Dat is ook flexibeler als je de data voor routing wilt gebruiken.

gr,
Eugene