[OSM-talk-nl] Busroutes experiment

Eugene van der Pijll eugene at vanderpijll.nl
Mon Nov 19 21:35:27 UTC 2007

Gert Gremmen schreef:
>    Ways in relation  is een probleem!
>
>    Ways zijn soms langer dan  nodig: een zijweg
>    die de bus neemt, is niet altijd aan het einde
>    van een way. Bij het tekenen ervan komen dus
>    allerlei stubs voor.(lelijk)

Dan splits je de wegen.

>  Bovendien kunnen de ways
>    eenvoudig uit de database opgevist worden op basis
>    van de nodes. Alleen nodes is dan voldoende ?

Niet echt. Als er meerdere wegen tussen twee nodes liggen, moet je
aangeven welke van de twee de bus neemt.

>    Region is nodig omdat er dubbele lijnnummers zijn; kan opgevangen
>    worden op soortgelijke manier als bij dubbele straatnamen door afstand
>    tot stad te berekenen. Is niet foutproof natuurlijk.

Valt dat niet onder operator? operator = Connexxion Haaglanden
Hoe meer we in bestaande tags stoppen, des te meer wordt meteen door de
bestaande (internationale) software ondersteund.

>    Kleur is nodig, omdat meer dan een buslijn in een tekening
>    Dan een onleesbaar resultaat oplevert. Een intelligente renderer
>    kan dat misschien ook wel zelf, op basis van de ref nummers.
>
>    Enige sturing kan dan tot consistentere resultaten leiden!
>
>    Blijft de kleur nog wel hetzelfde als er een buslijn wordt
>    toegevoegd, of schuift alles een kleurtje op?

Dat moet de renderer maar bepalen. Mijn mening: alleen mappen (en in de
databse stoppen) wat overeenkomt met iets in de werkelijkheid. Dus geen
kleuren zelf gaan verzinnen die in de buitenwereld niet gebrukkt worden.

>    Kan inderdaad in symbol worden opgelost. Geen uitzondering
>    voor Amsterdam natuurlijk !!!!!!!

Wel een uitzondering voor Amsterdam, want daar bestaan die kleuren
gewoon. Net zoals bijvoorbeeld in Washington

>    Deze info zou ook in een andere database kunnen, maar dat
>    geldt dan eigenlijk ook voor de gehele buslijn.
>
>    We moeten kiezen wat erin moet !

De geografische data voor de buslijn in de geografische database (OSM
dus); de dienstregelingdata in de dienstregelingdatabase.

>    Nieuw voorstel :
>
>    State -  "permanent"

Wa's dat?

>    Symbol - "(dashed line color red)