[OSM-talk-nl] concept brief EZ

Niels van Dijk niels.vandijk at creativethings.org
Tue Nov 20 23:07:23 UTC 2007

Hi all,

Wellicht een bekend argument: andere reden om vrije geo data te willen:
we betalen er als burgers van NL nu een keer of 6 voor:

- Gemeente wint (in voorkomende gevallen) de data in
- TDN en Kadaster verzamelen de data en leveren deze weer terug, echter
tegen een prijs.
Nu is het zeker niet zo dat TDN en Kadaster helemaal niets doen met en
tbv de data, ze winnen ook zelf data in. Een belangrijke rol hebben ze
ook in het goed bruikbaar maken van de data, bijv. tav kwaliteit.
Op zich dus goed werk, echter vervolgens:
- Het rijk koopt de data (Bijv. RWS)
- De provincie koopt de data
- De gemeente koopt de data
- De waterschappen / hoogheemraadschap / milieudienst kopen de data
- OVV sector (politie, brandweer etc) kopen de data
- De nuts bedrijven kopen de data (als je pech hebt gas, water en licht
verschillend, dus 3 maal)
Al deze aankopen zitten uiteindelijk ergens in een vorm van belasting
en/of kosten verwerkt, die wij dus weer moeten betalen en dus betaal je
feitenlijk een keer of 6 voor dezelfde gegevens. En vergis je niet, de
prijs van geodata varieert van een paar duizend tot 100-duizenden euri,
eea afhankelijk van wat je er mee wil doen.
Dan hebben we het nog niet gehad over de commerciele partijen die ons op
enigerlij wijze kaartdata serveren, waarvoor je netto gezien natuurlijk
ook nog voor de kaartdata betaald zij het als onderdeel van de geleverde
dienst.

Ik vraag me al jaren af of dit geld rondpomp model wel echt nodig is.
Vrije geo data zou dit zeker wegnemen. Zelfs indien de overheid dan
Kadaster en TDN financieel meer zou moeten betalen, lijkt het me netto
gezien veel goedkoper voor de burger.

grtz,
Niels