[OSM-talk-nl] Opzetten WMS server

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Mon Oct 8 19:33:21 BST 2007

Hallo Peter,

Zelf ben ik groot fan van mapserver en ik ben op dit moment een
dedicated server aan het inrichten met mapserver als WMS en als WFS. Ik
wil die eigenlijk wel beschikbaar stellen ook, als je interesse hebt,
laat het maar weten.

Ik heb een benchmark waarin mapserver en arc-IMS met elkaar worden
vergeleken op snelheid, aantal concurrent hits en nog meer.

Wat betreft het beschikbaar maken van de data zijn er een aantal opties:

Optie 1:
- Conversie naar shapefiles
- zoom niveau's voor zichtbare lagen instellen
- load balancing met fastCGI inrichten, zeker als je verwacht veel hits
op de server te ontvangen.

Optie 2:
- postGIS database inrichten
- views inrichten voor de afzonderlijke zoomniveau's en entiteiten
(wegen, gebieden, punten etc.) met indexen evt. caching etc.
- evt. balancing op database niveau
- mapserver erop (evt. met fastCGI)

Mocht je verder vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Peter Peterse schreef:
> Hallo allemaal,
>
> ik wil graag een WMS server met daarin de OSM data opzetten, maar waar
> moet je beginnen?
> Er zijn verschillende WMS-servers. Welke kun je het beste gebruiken?
>
> Welke conversie stappen kunnen dan het beste genomen worden?
> * conversie naar shapefiles
> * postgis database op zetten
> * mogelijk kan de data direct gebruikt worden
> Er zijn zoveel mogelijkheden
>
> Alvast bedankt voor de ondersteuning.
>
> Peter.

Milo van der Linden
skype: milovanderlinden <skype:milovanderlinden?add>
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bij het betreffende
medium behorende voorwaarden. The information in this message reflects
my personal opinion and not that of a company or public body. All rights
reserved.If this message is contained in a mailing-list or community,
the rights on the medium are automatically adapted.