[OSM-talk-nl] OSM product: straatnamenregister

mvexel mvexel at gmail.com
Fri Oct 12 15:13:45 BST 2007

Het gaat niet zozeer om een lijst met postcodes, die is vrij
makkelijk te krijgen. Het probleem zit 'm nu juist in het koppelen
met de geografie, de ligging van de adressen (gemiddeld 17 per 6PPC)
die de 'locatie' van de postcode bepalen. Dat kan alleen als je van
elk adres in Nederland de postcode en de ligging weet, en er zij niet
zoveel partijen in Nederland die die informatie bij de hand hebben ;)
Als je daar vervolgens ook nog postcodeGEBIEDEN van wilt maken moet
je nog vele hobbels overwinnen, omdat lang niet alle postcodes
bestaan uit adressen die netjes bij elkaar liggen. Het kan
bijvoorbeeld voorkomen dat twee postcodegebieden elkaar precies
overlappen (hoogbouw).
Het is, met andere woorden, geen triviale klus om een eenduidig en
dekkende postcodekaart van NL te maken op 6PPC-niveau. 5- en 4-PPC is
al wat eenvoudiger, en 2PPC kun je zelfs graties downloaden (zie de
geodan-website).

Martijn

Op 12-okt-2007, om 16:02 heeft Rob het volgende geschreven: