[OSM-talk-nl] OSM product: straatnamenregister

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Mon Oct 15 13:07:20 BST 2007

Op 15-okt-2007, om 13:33 heeft Zoran Kovacevic het volgende geschreven:

> Kijk dat zijn de interessante weetjes :) Is er oon manier om de 2
> eerste
> van de laatste af te leiden?

Volgens mij is dat relatief simpel. Beide verkorte schrijfwijzen zijn
afgeleid van de officiele en de manier waarop NEN wordt afgeleid is
in elk geval makkelijk te achterhalen. Hoe dat zit voor TPG weet ik
niet, omdat de toenmalige PTT Post deze verkorting zelfstandig heeft
verzonnen.

Met de komst van de basisregistraties is trouwens van belang dat de
basisregistratie Adressen een aangepaste vorm van de BOCO-norm gaat
gebruiken[1]. In hoeverre dit dan overeenkomt met de 'officiele'
schrijfwijze weet ik niet, maar op de web site waarnaar wordt
verwezen staat nog een link naar een uitgebreid onderzoeksrapport
waarin de basis wordt gelegd voor de beslissing welke conventie te
gebruiken in BRA. Daaruit wordt vast het 1 en ander duidelijk. Voor
wie zin heeft om het te lezen...

[1] Zie http://bag.vrom.nl/bag_com/
c8e351197d65314ba0ffaebfc6ac3c89.php?tid1=&tid2=&kid=&ds=&o=2

> En wat wordt volgens jullie de toepasbaarheid van deze data-dump?
> Ik heb
> mijn case eerder in de thread genoemd. Nog andere cases?

* Zinloze maar wel aansprekende statistische analyses op straatnamen
(wie heeft er nou niet altijd al willen weten hoeveel gemeentes er
zijn zonder kerkstraat?)
* AJAX-autocomplete-module voor web forms (vereist een server + een
script)
Ik denk er straks op de fiets nog wel even over na.

Martijn