[OSM-talk-nl] [Routeplanner: hoe bouw je zo'n ding ?]

Gert Gremmen Administrator at ce-test.info
Mon Oct 22 15:22:33 BST 2007

Stefan,

Dank je voor de tips, had ik nog niet gezien.
De discussie gaat op de lijst vooral over brute force
methods, en de bijbehorende aantallen.
Afijn ik heb mij daarop geabonneerd.
Neemt niet weg dat de brute force methode
natuurlijk te langzaam is.

Wat dachten jullie van de volgende methode
(voorlopig alleen voor de kortste route)

Stel je wilt van A naar B

Kies een willekeurig punt nabij de rechte lijn
tussen A en B ongeveer halverwege
Herhaal dat tussen de 2 en N keer op
alle geknipte stukken.

Bereken  N^2 kortste routes op die  N^2  stukjes weg
middels een brute force methode.
(die natuurlijk veel makkelijker is op zo'n evenredig korter stuk)
Maak de verzameling van knooppunten die de eerste benadering van de
route voorstellen.
Kies van elke wilekeurige 3 punten het punt dat het verst van de rechte
lijn  tussen A en B afligt. Brute force afsnijden.
Proces herhalen tot gewenste nauwkeurigheid.

Op die manier moet je 20 of 30 x een korte route
uitrekenen, ipv 1 x een hele lange.

Regards,

Ing. Gert Gremmen

Stefan de Konink schreef:

> Je kijkt eerst wat er beschikbaar is, zoiets als GraphServer is open
> source en schaalt volgens mij ook best aardig. Dan ga je kijken wat de
> Academici onder ons bedenken ;)

Voorbeeld van GraphServer met OSM-data:
http://crschmidt.net/osm/routing-demo.html . Werkt helaas alleen nog
niet in Nederland, maar als proof of concept is het heel aardig.
Natuurlijk heeft Boston naar Europese maatstaf een heel regelmatig
stratenpatroon, dus dan gaat het allemaal wat makkelijker.

Zie verder de discussie op de dev-list
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/dev/2007-October/007561.html .

Eugene