[OSM-talk-nl] Renderen

Gert Gremmen Administrator at ce-test.info
Tue Oct 23 08:53:26 UTC 2007

Oer het renderen.

Onder linux is zo'n tool er:

SVN

Zie de tiles at home  pagina op de OSM wiki.
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Tiles%40home/Install_Guide

let op niet alles is nodig op elk systeeem.

3 stappen zijn in elkgeval nodig
1/
In elk geval is de APT-GET ... nodig die je met
SUDO als superuser (root) aanroept, om alle
systeemsoftware te installeren. (perl enzo)

2/
En verder SVN co ....

ook als superuser te runnen!

3/
Dan moet het configuratiefile-tje gewijzigd worden
met je usernaam en T at H password.

4./ run je eerste tile:
vanuit de <home>tileAtHome directory
kan je met het commando
perl/tilesGen.pl xy xxxx yyyy

(let op hoofdletters)

je eerste tile renderen.

Als de je beschrijving precies volgt, gaat alles
vanzelf. Wel met "root' permissie werken.

Ik gebruik Kubuntu en start als
user een console op met "kdesu konsole"

Het hele  renderprocess verloopt vanaf
de command line in konsole en er is bijna geen
zichtbare output. Wel worden die tiles
netjes zichtbaar in een /tmp directory, en
wordt de resulterende zip file
met tiles die ge-uploaded wordt niet gedeleted.

Onder windows is het niet zo simpel.
Er is geen goede beschrijving, en ook
de installatie braagt nogal wat handwerk.
Mij is het nog niet gelukt.

De huidige rendersoftware heeft nogal
wat problemen met de NL tiles, dus
als je die gaat renderen, dan crashed de hele boel.

Regards,

Ing. Gert Gremmen

[<GG->]

Met welke tool halen jullie de tracklogs van je GPS-toestel (bij mij
Garmin eTrex)? Ik ben op zoek naar een handiger programma dan wat ik
had... Is er misschien een tool die ervoor kan zorgen dat er een
rechtstreekse verbinding met OSM is? (niet JOSM)

Dan is er nog een tweede vraagje... Ik zou graag ook tiles beginnen
renderen... maar in het verleden zijn mijn pogingen steeds op niets
uitgedraaid. Is het ondertussen al wat eenvoudiger om tiles te renderen?

Zou het geen goed idee zijn om een soort installer te maken waarmee
alles op je computer gezet wordt zodat meer mensen kunnen renderen?

koko