[OSM-talk-nl] Financiën

Armijn Hemel armijn at uulug.nl
Tue Oct 23 23:07:59 BST 2007

On Tue, 2007-10-23 at 15:39 +0200, Martijn van Exel wrote:
> Ha,
>
> Ik sprak op IRC nog even met Rob over hoe fijn het zou zijn als we
> een dedicated server voor Nederland zouden hebben. Aan de ene kant
> voor dev doeleinden en anderzijds ook om een showcase webapp te maken
> voor de Nederlandse data. De wens lijkt me gerechtvaardigd omdat we
> binnen het OSM-landschap een unieke plek innemen door de AND-data.
> Daar is natuurlijk geld voor nodig, het lijkt me slim om ook dat
> onderwerp dus even mee te nemen komend weekend. Zoeken naar een
> (nieuwe) sponsor dus, en een nut en noodzaak-discussie mbt een eigen
> [...]

Hm. Vergeet niet dat de kosten van een server niet echt zitten in een
blik (dat is een paar duizend), maar ook in het onderhoud, hosting en
het ingrijpen als er echt iets mis gaat. Wie bel je als er een disk
uitvliegt?

Ik zou deze kosten zeker meenemen, want uit ervaring weet ik dat een
vrijwillige admin, hoe goed deze ook is, niet altijd de tijd/zin heeft
om iets te fixen, hoe urgent ook. Bij een betaalde/gesponsorde hosting,
eventueel met een service level agreement, heb je dat niet (althans,
minder).

armijn