[OSM-talk-nl] Financiën

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Wed Oct 24 07:23:21 BST 2007

Bij een standaard hostingovereenkomst (colocation, dus met een eigen
server) zit bijna geen extra service in de trant van 'als uw server
eruit ligt, dan gaan wij even kijken en herstarten we het ding'. In
de praktijk pakt het bij XS4ALL ongeveer zo uit dat ze 'simpele'
klusjes als op commando hard resetten van een machine best even
willen doen. Er zit ook een kwartier per maand 'hands on' beheer in
de overeenkomst voor dat soort klusjes. Maar dat is alleen tijdens
kantooruren en nadenken is daarbij niet inbegrepen. De beheerders die
rondlopen hebben in principe geen verstand van software.

Als we een eigen server krijgen, is het denk ik niet reëel om te
streven naar 99.9% uptime (ik heb het dan nog niet over de virtuele
dev-machine). Er is denk ik niemand bereid om zonder vergoeding
standby-dienst te draaien met het bijbehorende risico dat je midden
in de nacht naar Amsterdam-zuid moet om problemen te fixen. De vraag
is ook of dat nodig is. Software-problemen kun je op afstand
beoordelen en oplossen. Als we zorgen voor redundantie in de hardware
dan kunnen we de frequentie van hardwareproblemen beperken tot
gemiddeld eens per jaar - ik doe maar een gooi.

Misschien is het beter om voor de sponsoring te streven naar een
dedicated server die niet van ons is, dat kost XS4ALL meer (omdat zij
verantwoordelijk blijven voor de hardware) maar verlost ons van die
zorgen. Of we daar dan een kantooruren- of 24/7 SLA bij krijgen is
een kwestie van onderhandelen. Het geeft ons in elk geval de volgende
voordelen:
* Wij hoeven geen geld te reserveren voor vervanging van defecte
hardware
* Wij kunnen terugvallen op een SLA bij hardwarestoringen en ander
noodzakelijk onderhoud.

Martijn

Op 24-okt-2007, om 0:07 heeft Armijn Hemel het volgende geschreven: