[OSM-talk-nl] VDS

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Wed Oct 31 07:41:02 GMT 2007

Ha Martijn en anderen,

Goed en snel werk!

Zoals ik het voor me zie gaat het er uiteindelijk als volgt uitzien:
* We richten één server, een tilerenderserver, in met een geodatabase
waarin we dagelijks een planetfile importeren / synchroniseren met de
rootserver. Dat moet uiteraard geautomatiseerd worden.
* Uit deze geodatabase rendert deze server zo vaak als de capaciteit
dat toelaat een nieuwe set tiles.
* Waarschijnlijk moet er slimmigheid geprogrammeerd worden om alleen
de veranderde tiles opnieuw te renderen, anders verspil je heel erg
veel rekenkracht aan elke dag dezelfde tiles.
* De output van deze server (tiles) wordt gekopieerd naar een *tweede*
server, de feitelijke tileserver.
* Deze tileserver wordt geoptimaliseerd voor het 'domweg' serveren van
de tiles via OpenLayers.
* Geen van beide servers hoeft wat mij betreft een front-end te hebben
anders dan voor remote admin / monitoring en natuurlijk de genoemde
http-server voor de tiles zelf.
OpenLayers is puur clientside, maar stelt natuurlijk eisen aan de
indeling en naamgeving van de tiles[1]. Uiteraard is dit allemaal al
verzonnen voor OSM, dus die kennis kunnen we hier uit de groep halen.

Wat jij nu aan het inrichten bent is de tilerenderserver. De
tileserver moet hier dus nog naast komen te bestaan.
Ik hoor graag jullie inzichten; ik ben niet dè technische expert op
dit gebied!

Concrete vragen kun je denk ik ook heel goed op de internationale
lijsten stellen.

Martijn van Exel -+- heeft met zijn collega's gisteren een touchtable
in elkaar geklust --> http://flickr.com/photos/rhodes/1805393297/

[1] http://trac.openlayers.org/wiki/UsingCustomTiles

Op 30 okt 2007, om 23:20 heeft Martijn van Oosterhout het volgende
geschreven: