[OSM-talk-nl] Even voorstellen

Renier Leenders renier.leenders at gmail.com
Thu Sep 6 23:09:03 UTC 2007

Dag Allemaal,

Nu het uploaden van de AND-dataset in volle gang is maak ik van de
stilte gebruik om mij voor te stellen. Ik ben Renier Leenders en ik woon
in Rotterdam. Ik ben mij een paar weken aan het orienteren op OSM. Het
hele kaartgebeuren intrigeert mij en ik wil mij als toerfietser
toeleggen op het mappen van fietspaden. Ik heb in de omgeving van
Rotterdam inmiddels enige tientallen km fietspad gemapt.
Vanaf de fiets bekeken vind ik OSM nogal "car-centric" en dat is
natuurlijk niet zo vreemd gezien de enorme populariteit van de auto als
vervoermiddel. Met name vind ik dat de fietspaden magertjes worden
weergegeven (een dun groen stippellijntje) in de "slippery map". Ik heb
begrepen dat het mogelijk is om een anders soortige projectie te maken
in tiles at home/osmarender waarbij door het aanpassen van de rules andere
accenten kunnen worden gelegd. Maar ik weet niet op welke wijze ik dat
kan doen (ik ben geen programmeur maar ik kan wel overweg met linux).
Bij het editen van fietspaden hebben we de keuze uit twee soorten tags
voor fietspaden: track of lane. Echter de werkelijkheid is iets
ingewikkelder. In Nederland worden vrijliggende fietspaden (track) in
drie categorien onderverdeeld: verplicht fietspad, verplicht
fiets/bromfietspad en onverplicht fietspad (zie hiervoor de
verkeersborden 11, 12a en 13 in de volgende link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_-_Serie_G:_Verkeersregels).
De vraag die volgens mij nu aan de orde komt is of wij bij het editen
niet overeenkomstig deze onderverdeling dienen te differentieren. Zo ja,
dan rijst de vraag op welke wijze wij de tags hiervoor aan dienen te
passen. We kunnen het natuurlijk ook eenvoudig houden, maar mij lijkt
het zinvol om tenminste een onderverdeling te maken tussen verplicht en
onverplicht fietspad.

Groeten, Renier