[OSM-talk-nl] historische kaarten

Eugene van der Pijll eugene at vanderpijll.nl
Sun Sep 9 14:02:01 UTC 2007

Armijn Hemel schreef:
> sinds gisteren is de site watiswaar.nl gelanceerd, waar historische
> kaarten van .nl zijn te vinden. De site zelf is nogal baggertraag (het
> is dan ook museumweekeinde en de site is pas sinds gisteren online),
> maar het is wel grappig om de kaarten online te hebben.

De site is nieuw, maar veel van de inhoud stond al enige tijd online op
dewoonomgeving.nl.

> De meeste van deze kaarten zullen, vermoed ik, rechtenvrij zijn.

Daar moet je mee oppassen. De achtergrond van de kaart zoals je die op
de website ziet is een recente topografische kaart, dus daar kunnen we
niks mee.

De kadasterkaarten (minuutplannen en verzamelkaarten) zijn
oorspronkelijk uit 1811-1832, maar bevatten ook updates uit latere
jaren. Er is geen natuurlijk persoon die genoemd wordt als auteur, dus
de auteursrechten liggen bij het kadaster, en verlopen pas 70 jaar na de
eerste publicatie; dat is dan voor de meeste kaarten rond 2075, lijkt
mij, want ze zijn nooit eerder gepubliceerd...

Eugene