[OSM-talk-nl] AND & Map 2.0

Danny Maas dmace99 at gmail.com
Fri Sep 14 09:32:59 UTC 2007

On 9/14/07, Stefan de Konink <skinkie at xs4all.nl> wrote:

> niet-gratis-alternatieven
> en

> Gmail? GoogleEarth?
>
> Bekijk de Noord/zuidpool maar eens :)

En dat zijn maar een paar voorbeelden. Bedankt, Stefan.
Overigens is Google niet de enige die een dergelijke taktiek toepast.
Microsoft heeft hetzelfde gedaan met Windows 3.0 en 95/98.
Natuurlijk wisten ze dat heel veel pc's illegale kopieen, maar dat zorgde
vreemgenoeg alleen maar voor meer omzet op andere gebieden.
Ook omdat veel corporate managers thuis een illegale windows gebruikten, en
er tevreden over waren, kwam het wel legaal (al was het meestal grijs) op de
werkvloer terecht, wat veel meer geld in het laatje bracht dan die paar
illegale thuiskopieen, die anders niemand ooit had genomen. Pas met XP zijn
ze achter de rest van het geld aangegaan, en toen was iedereen al gebonden
aan windows, ondanks de vele flaws die het systeem heeft.

Google probeert nu ongeveer hetzelfde kunstje uit te halen.
Bedrijfstechnische toepassingen zoals de Google-mini (je eigen
intranet-google voor je bedrijf) zijn niet aan te slepen. En het is niet
eens hun core-business.

Het zou mooi zijn om iets soortgelijks met OSM uit te halen.
Ik denk dat je dan iets interessants voor het bedrijfsleven en voor de
overheden op moet gaan zetten.
Ook denk ik dat daar vooral het "En wat nu?"-vraagstuk van OSM ligt.
Het is niet zozeer wat er nog aan de kaart moet gebeuren, maar hoe de kaart
door verschillende doelgroepen straks op een handige manier te gebruiken is.
Laten we daar een ander draadje aan wijden dan deze.

Groeten,

             Danny