[OSM-talk-nl] map verfraaien

Richard Duivenvoorde rdmailings at duif.net
Wed Apr 9 13:10:45 BST 2008

Rob wrote:
> ik zou de molen data ook gewoon erin zetten met een source referentie natuurlijk
>
> dat het niet te managen is in de editors is geen reden om het niet te
> doen.
He Rob,
de moeilijkheid die ik zie is niet zozeer het wel of niet KUNNEN
editten, maar meer het dubbel bijhouden van wijzigingen. Ik neem aan dat
de molendatabase-mensen fanatiek de data bijhouden, elke tikfout of
aanpassing aan positie van een molen doen ze in HUN database, en je kunt
niet van ze verwachten dat ze elke aanpassing ook in osm doen, of elke
aanpassing doorgeven...
En als wij de data ook hebben aangepast, is naar mijn idee altijd lastig
om een (later) nieuwere dump dan te 'mergen'.

Maar zoals Martijn zegt: in dit geval lijkt het (bijna) statische data
(zeker de lokaties), dus is het een triviaal probleem.

Maar voor grotere datasets (het nwb bijvoorbeeld :-) ), waarbij
rijkswaterstaat nauwgezet alle straatnamen en wegen inmeet en bijhoud
(geloof ik), is het WEL handig om een manier te hebben om een
systematiek te hebben om met periodieke updates om te gaan, bijvoorbeeld:
- algehele delete/insert (dus je gooit alle oude in osm aanwezige nwb
data weg, en overschrijft dat met de nieuwe)
- nwb noem je 'leidend', dus in het geval van een aanpassing in een
segment wat zowel in osm als in nwb voorkomt overschrijft het nieuwe nwb
segment de oude osm (of juist andersom)
- het kunnen maken van zogenaamde was-wordt tabellen (diffs) bovenop de
nieuwe records, waarmee je de boel clean houdt.
etc etc

Maar goed, zolang het niet aan de orde is zal ik me er ook maar niet
druk om maken ;-)

Groet
Richard Duivenvoorde