[OSM-talk-nl] OV-map

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Tue Apr 15 10:34:42 BST 2008

Martin,

Sorry, ik veronderstel te veel kennis van de juridische ins en outs
van het bijdragen aan OSM.
Alle data in OpenStreetMap is – voorlopig nog – beschikbaar onder de
Creative Commons 'Attribution-Share Alike 2.0 Generic' licentie.
Heel in het kort komt dat erop neer dat de data vrij beschikbaar is
voor zowel niet-commerciële als commerciële toepassingen, mits je:
* De bron vermeldt
* Het resulterende product volgens dezelfde licentie beschikbaar stelt.

Lees ook http://wiki.openstreetmap.org/index.php/OpenStreetMap_License

Als je data bijdraagt aan OpenStreetMap ga je er, als individuele
gebruiker, mee akkoord dat jouw contributies onder deze voorwaarden
voor iedereen beschikbaar zijn. Dat doe je als je een user account
aanmaakt. Als jouw contributie echter 'gebruik maakt' van bronnen -
zoals in dit geval - moeten die bronnen ook expliciet te kennen geven
dat zij hiermee akkoord zijn. Hierover moet duidelijkheid ontstaan, om
te voorkomen dat we in juridische conflicten terecht komen met
rechthebbenden die hun data tegenkomen in OpenStreetMap of een daarvan
afgeleid produkt, zonder dat ze ooit toestemming hebben gegeven voor
verspreiding. Dat het 'op internet staat' betekent nog niet dat we het
in OpenStreetMap mogen gebruiken. Zo mag je bijvoorbeeld ook geen
gegevens (geometrie of zelfs namen) van bijvoorbeeld Google Maps
'kopiëren' in OpenStreetMap.

Ik hoop dat de context van mijn vragen nu wat duidelijker is.

Groeten,
--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.schaaltreinen.nl/

Op 15 apr 2008, om 10:43 heeft M.J. Bartelds het volgende geschreven: