[OSM-talk-nl] Nieuwe Garmins (Martijn van Exel)

rené Bogaerts r.bogaerts at chello.nl
Sun Dec 28 19:35:28 UTC 2008

Dag Martijn,

heb sinds augustus een garmin colorado. de oregon heeft een dikkere
glaslaag waardoor de zichtbaarheid van het scherm t.o.v. de colorado
minder is.
invoer van waypoints kan bij de colorado heel makkelijk door een
enter-knop langer ingedrukt te houden.
het draaiwiel geeft snel toegang aan de in te stellen functies en in/
uit zoomen van de kaart.
accuratesse kan ik niet vergelijken, er is me verteld dat de
gevoeligheid van de antenne verbeterd is t.o.v. oudere modellen waar
ontvangst onder dicht bladerdak te wensen overliet.
er is een verschil in ontwerp wat betreft de antenne: de oregon heeft
een afgeronde vorm door de ingebouwde antenne; de colorado heeft een
antenne die een beetje uitsteekt en als extra de mogelijkheid om een
externe antenne aan te sluiten.
heb de colorado aangeschaft met een onroute fietskaart. die heb ik
nog steeds niet kunnen installeren omdat je eerst op een windows-pc
je kaart moet installeren en vervolgens de kaart kan omzetten naar
een mac-formaat.
ik heb tot nu toe alleen maar tracks verzameld op mijn gps en ontdekt
dat je ze weer als gpx-bestand op google earth kan bekijken, erg leuk
vind ik trouwens.
Garmin heeft intussen RoadTrip uitgebracht, de opvolger van Bobcat.
overdracht van tracks en waypoints via usb gaat zonder problemen al
heb ik zonder kaart nog niet veel kunnen uitproberen.
sinds kerst heb ik uit ergernis op internet gezocht naar
mogelijkheden en ben ik op openstreetmap gestoten.
ben er erg enthousiast over en heb al enkele garmin-formaat kaarten
(gmapsupp.img) op mijn gps geprobeerd.
wat me niet lukt is om de kaarten via RoadTrip te bekijken, daarvoor
moet de kaart weer naar mac-formaat omgezet worden, denk ik.
met inlezen van osm kaartdata ben ik niet bekend helaas. ik neem aan
dat hiervoor omzetting van kaartbestand nodig is?
als nieuweling en mac-gebruiker kom ik nog wel wat problemen tegen,
misschien is er iemand met mac osx om wat tips geven. het lijkt me
leuk om een bijdrage te kunnen leveren.

Groet, rene

Op 28-dec-2008, om 13:00 heeft talk-nl-request at openstreetmap.org het
volgende geschreven: