[OSM-talk-nl] CBS in uw buurt

Theun theun.mail at gmail.com
Sun Feb 17 12:27:28 UTC 2008

Ik ben behoorlijk met deze data bezig geweest om op basis van de shapefiles
voor de  wikipedia kaartjes te maken met de dorpsgebieden voor met name
Friesland. Hierbij kwam ik nogal wat zaken tegen die niet kloppen met de
daadwerkelijke situatie.

De grenzen van de CBS data moet je niet gelijk zien aan dorpsgrenzen etc. De
buurten en wijken van de CBS-data zijn vooral de administratieve eenheden
waarin het CBS (of de gemeenten die de data aanleveren) de inwoners
verdelen.
Dit is niet per definitie hetzelfde als het gebied waarvan de
straten/adressen onder een bepaald dorp vallen.
Vooral het buitengebied is geregeld wat lukraak samengenomen. In Friesland
klopte het meestal wel hoewel dorpen die relatief jong zijn het buitengebied
moeten delen met het dorp waarvan het is afgescheiden.
In groningen kun je de buitengebieden niet aan een dorp koppelen, volgens
mij is het buitengebied vaak per voormalige gemeente samengenomen. .
Bijvoorbeeld het buitengebied van Ulrum is heel groot. Net alsof Vierhuizen,
Niekerk, Houwerzijl en Zoutkamp geen straten in het buitengebied hebben die
daaronder vallen.

Ook de suggestie van het bebouwde kom gedeelte is minder gedetaileerd en
nauwkeurig als de indicatie van de bebouwing vanuit de AND-data.

Ik heb het idee dat de gemeentegrenzen in de AND-data eerder beter dan
slechter waren dan die in de CBS-data. In ieder geval was voor de
Friese/Groningse gemeenten het wad ook per gemeente ingedeeld terwijl dat
met de shapefiles van het CBS niet zo was (is waarschijnlijk minder
interessant omdat daar geen mensen wonen). Wat betreft de acutaliteit van de
data, de grenzen zijn waarschijnlijk al lange tijd niet aangepast.