[OSM-talk-nl] Tagging-vragen

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Sun Jan 20 20:30:12 UTC 2008

Op 20 jan 2008, om 16:02 heeft Hans Bakker het volgende geschreven:

> [...]
> http://openstreetmap.org/?lat=52.369223&lon=4.924855&zoom=18&layers=B0FT
> De parkeerplaats ligt in besloten in het stuk waar de
> oostenburgervoorstraat een knik maakt. Ik wil dit graag taggen als
> parkeerplaats, maar hoe moet dit gebeuren? Niet iedereen mag hier
> immers parkeren aangezien het gereserveerde parkeerplaatsen zijn.
> Verder is er bebouwing en een 'binnentuin' in oa het stuk tussen de
> Touwbaan, de Compagniestraat en de Oostenburgervoorstraat. Moeten
> binnentuinen aangegeven worden als park oid? Ook dit is niet openbaar.

Als het gaat om beperkte toegang tot een weg of terrein, dan kun je
volgens mij de access=* tag gebruiken. Zie [1]

In dit geval lijkt me access=private van toepassing.
Verder kun je gewoon leisure=park cq. amenity=parking gebruiken. Als
er een toegangspoort is of een hek, dan kun je dat nog apart als een
node toevoegen met highway=gate.

> [...]
> http://openstreetmap.org/?lat=52.37154&lon=4.92742&zoom=17&layers=B0FT
> is een bedrijventerrein met o.a. de Van Gent-hallen en het
> INIT-gebouw. Moeten wegen die daarover lopen op een bijzondere manier
> getagged worden? Af en toe is het hek naar het bedrijventerrein vanaf
> de parkeerplaats waar ik het net over had open, maar af en toe ook
> niet. Het terrein is volgens mij wel toegankelijk via de
> parkeerterrein aan de noord-oost-zijde bij het spoor.
> Het is namelijk niet de bedoeling dat eventuele routeplanners mensen
> hierover gaan laten rijden met de kans dat het afgesloten is, lijkt

Ik zou de gangbare situatie als uitgangspunt nemen. In principe is het
terrein rond de Van Gendthallen niet (meer) openbaar toegankelijk voor
autoverkeer. Wel voor voetgangers en fietsers. Dit kun je ook met de
diverse restrictions-tags [2] aangeven.

> Ik heb nu geen gps-apparaat bij de hand, maar alle dingen die ik wil
> editen liggen omsloten door straten die als het goed is al wel op de
> goede plek liggen. Mag ik het dan nu al invullen (dat het eventueel
> later nog gedetailleerder gedaan kan worden), of is het de bedoeling
> dat dat meteen met een gps gaat?

Ik zou het pas doen als je ook de track kunt uploaden die 'bewijst'
dat je er ook echt hebt geïnventariseerd. Maar dat is denk ik open
voor discussie. Ik tag ook wel eens dingen waarvan ik gewoon uit
ervaring weet dat ze er zijn, zonder dat ik op dat moment een GPS bij
me had om te 'bewijzen' dat ik er ben geweest om het waar te nemen.

> Met vriendelijke groet,

Cheers,
Martijn (vE)

[1] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Key:access