[OSM-talk-nl] ...krijg ik toch net een mailtje binnen.

Stefan de Konink skinkie at xs4all.nl
Tue Jan 29 00:43:34 UTC 2008

Huilies :D

...maar goed laten we inderdaad maar vergeten waar de bron data van hun
kaarten vandaan komt. Ik vind de claim van Falkplan ook best interessant
"dat kunnen wij goedkoper".

...als ze dat goedkoper kunnen zou de overheid het dus kunnen
uitbesteden, en het materiaal dat daardoor beschikbaar komt weer aan het
het hele bedrijfsleven beschikbaar stellen. Wat mooi dat sommige
organisaties het echt veel te moeilijk voor zichzelf aan het maken zijn :)

Vergeet niet de aanpassingen die aan de kaarten van Nederland gedaan
verzameld worden door het Nirov, dat is weer een verzamelbak van alle
gemeenten. Iets zegt me als die ambtenaren blijven bestaan, dat de
ambtenaren die het bij Rijkswaterstaat verwerken een druppel op de
gloeiende plaat zijn :)

Wellicht zou het een goed idee om de *complete* GeoICT infrastructuur
aan te besteden, zolang deze na verwerking maar publiek beschikbaar is.
Maar iets succesvol aanbesteden als het woord ICT er in voorkomt lijkt
erg moeilijk.

Stefan

ps. voor de BCC mensen, deze was op persoonlijke titel
ps2. voor de mensen op de lijst wie zich nu afvragen wie ik bcc, de top
man van OSM Nederland en een vriendelijke journalist

Kaartenmakers: 'oneerlijk spel Eurlings'
Door MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - Grote fabrikanten van digitale wegenkaarten zijn boos op
minister Eurlings (Verkeer). De bedrijven vinden het oneerlijk dat
Rijkswaterstaat het nationaal wegenbestand wil vrijgeven voor
commercieel gebruik.

Falkplan Andes, Navteq en Tele Atlas, dat binnenkort waarschijnlijk
wordt overgenomen door TomTom, noemen dat 'oneerlijke concurrentie'.

,,Wij hebben hard gewerkt en ook jarenlang betaald om die gegevens te
verzamelen en nu wil de overheid alles zomaar gratis weggeven,'' zegt
woordvoerder Snauwaert van Tele Atlas.

Falkplan, dat onder meer kaarten levert aan routeplanners, dreigt met
juridische stappen. ,,Wij verzetten ons hiertegen met man en macht en
alle legale middelen,'' vertelt directeur Martin Bruin.

In het digitale nationaal wegenbestand staan sinds 1998 alle wegen met
een naam of nummer. De overheid vindt het belangrijk dat voor iedereen
dezelfde informatie beschikbaar komt en wil de gegevens daarom
openbaar maken. Falkplan vreest veel omzet te verliezen; andere
bedrijven kunnen zo een 'vliegende start' maken en klanten wegsnoepen.

De Tweede Kamer debatteert morgen over het plan met Eurlings.
CDA-Kamerlid De Rouwe vindt het prima om het wegenbestand vrij te
geven. ,,Bedrijven gaan daarvan niet over de kop; ze kunnen ruwe data
krijgen en daarvan zelf iets moois maken. Neem een navigatiesysteem
als TomTom. Die koop je vanwege alle extraatjes, die visualisering, en
het merk.''

De Rouwe vraagt zich wel af of de overheid het bestand zelf 'met een
batterij ambtenaren' actueel moet houden.

,,Dat kunnen wij veel goedkoper,'' beaamt directeur Bruin van Falkplan.

Minister Eurlings wacht nog op advies van een extern deskundige over
de schade die het bedrijfsleven mogelijk loopt. Vooralsnog wil hij tot
1 januari 2009 wachten voordat bedrijven met het nationaal
wegenbestand aan de slag mogen. Ondernemingen als Tele Atlas hebben
dan genoeg tijd gehad om zich daarop voor te bereiden, vindt hij.