[OSM-talk-nl] antwoord kamervragen NWB

ante at ffii.org ante at ffii.org
Wed Jan 30 11:16:59 UTC 2008

Hier wordt vanmiddag over vergaderd. De pdf is leesbaarder
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/kamerstukken/index.aspx?jaar=-1&maand=-1&page=7&onderwerp=-1

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante

Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de schriftelijke vragen van de
Vaste
commissie van Verkeer en Waterstaat over Navigatiesystemen/Nationaal Wegen
Bestand
(NWB) waarin de commissie verzoekt om informatie houdende:
a.     de uitkomsten van de behandeling van het verzoek van Falkplan-Andes
BV (en
       mogelijk anderen) tot voorlopige voorziening bij de bestuursrechter
teneinde een
       schorsing van de beide Wob-beschikkingen van 24 mei 2007 te vragen;
a.     Falkplan-Andes BV heeft het verzoek om voorlopige voorziening tegen
mijn twee
       inhoudelijk identieke besluiten ingetrokken.
       Met beide besluiten, inhoudende openbaarmaking van het NWB en
aanhouden van
       de beslissing over het toestaan van hergebruik, werd door mij
gereageerd op twee
       verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) tot
       openbaarmaking en toestaan van hergebruik.
b. de uitkomsten van de behandeling van het door Falkplan-Andes BV
aangetekende
       bezwaar tegen beide Wob-beschikkingen;
b. op 15 oktober 2007 is, naar aanleiding van door Falkplan-Andes BV
ingediende
       bezwaren tegen mijn beide Wob-beschikkingen door Rijkswaterstaat
een hoorzitting
       gehouden waarin Falkplan-Andes BV haar bezwaren heeft toegelicht.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag
Fax 070 351 78 95
                                                                         Internet
www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
                                                      RWS/SDG/NW2007/2027/59086
   In dit kader is vervolgens namens mij advies gevraagd aan een externe
deskundige
   over hoe om te gaan met de door Falkplan-Andes BV naar voren gebrachte
   schadeposten en de berekening daarvan. Het advies, dat nog deze maand
verwacht
   wordt, zal uiteraard mede betrokken worden bij het formuleren van mijn
- in januari
   2008 - te nemen beslissing op het bezwaar van Falkplan-Andes BV. Zodra
deze
   beslissing aan Falkplan-Andes BV kenbaar is gemaakt, zal ik u deze doen
toekomen.
c. een inhoudelijke reactie op de door marktpartijen als Falkplan-Andes BV
geuite
   bezwaren tegen vrijgave van het Nationaal Wegen Bestand;
c. Mijn beide Wob-besluiten uit mei 2007 bevatten mijn inhoudelijke
reactie op de in de
   aanloop naar deze besluiten door Falkplan-Andes BV in twee rondes naar
voren
   gebrachte bezwaren (zienswijzen), waarbij de tweede ronde gehouden werd
door een
   onafhankelijke commissie van deskundigen.
   Kern van het advies van deze deskundigen en ook van mijn inhoudelijke
reactie was
   dat met het hanteren van een overgangstermijn tot 2009 voor het
toestaan van
   hergebruik bedrijven als Falkplan-Andes BV zich kunnen voorbereiden op
het omgaan
   met de gevolgen van het toetreden van nieuwe aanbieders van mede op
basis van het
   NWB ontwikkelde producten.
   Het nog te ontvangen deskundigenadvies naar aanleiding van de
hoorzitting uit
   oktober 2007 zal naar verwachting inzicht geven in de omvang en aard
van de
   voordelen van het beschikking hebben over het NWB voor nieuwe
aanbieders en
   daarmee corresponderende mogelijke nadelen voor bestaande aanbieders als
   Falkplan-Andes BV. Het financiële aspect van deze nadelen is overigens
door de
   opstelling van de marktpartijen in de consultatieronde slechts
zijdelings aan de orde
   geweest
d. een uiteenzetting over de voor- en nadelen van de vrijgave van het
Nationaal Wegen
   Bestand en het voor vrijgave van dit bestand geldende wettelijk kader;
d. Het voordeel van het openbaar maken van het NWB is dat daarmee een
eenduidig
   basisbestand van de wegen van Nederland voor een ieder beschikbaar komt
en het
   uitwisselen van maatschappelijk relevante informatie wordt ondersteund;
bedrijven
   kunnen op basis van dit bestand (aanvullende) producten ontwikkelen.
   Daar tegenover staat het nadeel dat bedrijven die op eigen initiatief
bestanden
   vergelijkbaar met het NWB - hebben ontwikkeld hiervan mogelijk nadelen
   ondervinden.
   Het wettelijk kader van toepassing op het openbaar maken van (bestanden
als) het
   Nationaal Wegenbestand wordt gevormd door de Wet openbaarheid van
bestuur in
   combinatie met de Algemene wet bestuursrecht. Dit kader verlangt van
mij, daar waar
   mogelijk en gewenst, te streven naar actieve openbaarmaking van bij mij
berustende
   bestanden en documenten en tot het daarbij voorkomen dat derden daardoor
   onevenredig benadeeld worden.
                                                      2
                                                       RWS/SDG/NW2007/2027/59086
   Daarnaast legt de INSPIRE–richtlijn (2007/2/EG) nationale overheden van
de lidstaten
   een zware inspanningsverplichting op tot het beschikbaar stellen van
zogenaamde
   ruimtelijke informatie. Ik wil u in dit verband wijzen op de onlangs
ondertekende
   intentieverklaring tussen de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en
   Koninkrijksrelaties en het IPO over de stimulering door provincies van
ruimhartige
   verstrekking en hergebruik van hun geo-informatie .
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings