[OSM-talk-nl] renederen (hoofd)steden

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Wed Jun 4 10:33:49 UTC 2008

Hoi,

Is er iemand die kan uitleggen hoe het renderen van hoofdsteden toegaat?

Wat mij opviel was de (voor mij) vreemde keuzes om op de verschillende zoom
levels belangrijke steden (zoals hoofdsteden) wel of niet aan te geven. Het
lijkt allemaal behoorlijk willekeurig.

Voorbeelden:
Amsterdam is zichtbaar op zoom 4,5, 9,10 en 11
Bruxelles zichtbaar op 4 en 5 en als 'Brussel - Bruxelles' op zoom 7 en 8
Paris zichtbaar op zoom 4, 5, 8, 9, 10, 11
London en Berlin zichtbaar op zoom 4 t/m 11

(ik heb vooral via www.openstreetmap.org gekeken en niet naar de andere tile
servers, maar tile.openstreetmap.nl doet volgens mij hetzelfde voor zover van
toepassing)

Wat ik heb kunnen vinden is wat onduidelijkheid m.b.t. tot de nog niet in de
map features opgenomen tag 'capital='. Die wordt soms ingevuld met 'country'
en soms met 'yes'. Dat laatste lijkt onjuist/onhandig zie:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/capital
(althans zonder bijkomende admin_level tag).

Verder zie je bijvoorbeeld wel 'Haarlem' terwijl 'Amsterdam' niet zichtbaar
is. Waarschijnlijk is dit omdat Haarlem een population tag heeft en Amsterdam
(nog) niet. Toch zou je denken dat een place=city tag zonder population tag
boven een place=town tag met de population tag.

m.v.g.

Lambert Carsten