[OSM-talk-nl] Openbaar vervoer layer actief

Gert Gremmen Administrator at ce-test.info
Mon May 26 08:27:24 UTC 2008

Exact, in een regio met zeker
50 verschillende lijnen kan je ook
al niet meer toe met splitsen in
local, regional and national,
laat staan het onderscheid tussen
bus tram trolley metro snelram, trein.
Waar 3 of meer bussen dezelfde route rijden
moeten we een manier vinden om deze
aan te geven, bijvoorbeeld met 3 of 4 kleuren
in een tracé, of zelfs 4+4 kleuren
in een dashed pattern.
Ook de forward en backward routes moeten in principe
verschillend geplot (kunnen) worden.
e.a. weer verschillend per layer (zoomlevel)

Ik denk dat we zeker 10 to 20 verschillende
soorten kaarten nodig hebben alleen voor OV

-OV alles   met vaste kleuren per categorie
- bus     bijv rood
- tram     bijv blauw
- trolley rood stippels ?
- metro  blauw stippels
- sneltram  blauw dash-dash
- trein  dash-dash

met name de buslayer heeft een verdere onderverdeling nodig

-lokaal alles / lokaal selectie
-regionaal  alles / regionaal selectie
-landelijk alles / landelijk selectie

Bij "alles" moet in principe met zoveel mogelijk kleuren
gewerkt worden. Niet overlappende lijnen mogen dezelfde
kleur hebben,

Bij selectie heeft
elk van die layers  een
onderverdeling nodig die dynamisch
moet worden gemaakt:

-lijnnummers 01  hier kan de pref kleur gebruikt worden.
-...
-Lijnnummer 99

Per lijn ook nog eens forward and backward.

(Met IE explorer en Firefox layers wordt dat
een gigantisch downloadcircus)

Veel bussen hebben nog onderscheid in dag/nacht en
tussen seizoenen, ook daarvoor kan een rendering bedacht worden....

- dag   standaard kleur
- nacht  kleur met zwarte zijlijnen
- seizoen stippels wit/kleur met doorlopende zijlijnen ?

Bij de andere groepen is dat minder dringend denk ik.

Dit alles vraagt om een layer routing die beduidend
complexer is dan dat Mapnik nu aankan dacht ik zo...

Wat vinden jullie van zo'n schema ?

Gert