[OSM-talk-nl] Contact met KPN gezocht

Floris Looijesteijn osm at floris.nu
Wed Nov 12 12:40:22 GMT 2008

zie ook webwereld:

http://webwereld.nl/articles/53538/kpn-vergeet-bronvermelding-open-kaartdata.html

van de webwereld site:

Woensdag 12 november 2008, 12:31 - KPN gebruikt de 'opensource' kaartdata
van OpenStreetMap in zijn nieuwe mobiele dienst Hi WaarZitWie. Maar het
bedrijf vergat de verplichte bronvermelding.
eKudos MSN Reporter NUjij.nl Symbaloo Geen reacties   Door Tonie van
Ringelestijn

De Creative Commons-licentie van de OpenStreetMap-data verplicht dat bij
hergebruik altijd de bron moet worden vermeld. Ook moeten eventuele
wijzigingen in het kaartmateriaal onder dezelfde licentie worden
gepubliceerd.

KPN-woordvoerder Stefan Simons bevestigt dat Hi's WaarZitWie-dienst de
geografische gegevens van OpenStreetMap (OSM) gebruikt. Hij kan nog niet
zeggen waarom de bronvermelding ontbreekt. "Maar het is geen onwil. We
zijn er nog over aan het praten."
Positief

Volgens OSM-woordvoerder Stefan de Konink wordt er nog met het
telecombedrijf gesproken over het regelen van de bronvermelding. Het
project noemde de actie van KPN op de OSM-weblog onder het kopje
'OpenStreetPlagiaat'. Maar De Konink is inmiddels 'positief' over de
houding van KPN.

Hi's WaarZitWie laat gebruikers hun locatie delen via een Java-applicatie
op hun mobieltje. De locaties worden getoond op een online kaart van
OpenStreetMap. Met behulp toegevoegde gegevens door vrijwilligers en
gedoneerde data van het kaartenbedrijf AND is een gratis wegenkaart van
Nederland ontstaan.

Groet,
Floris