[OSM-talk-nl] Henk - Gefeliciteerd!!

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Mon Sep 1 18:03:56 UTC 2008

2008/9/1 Freek <freek_osm at vanwal.nl>:

> Ok, dat is misschien waar. Ik zou eens kijken hoe dat bij de KDE e.v.
> (ev.kde.org) gaat, voor zover ik weet handelen die ook allerlei dingen af die
> niet direct met het product zelf te maken hebben, maar wel moeten gebeuren.
> Alleen moeten leden daar benoemd worden (zie site) i.p.v. dat ze
> lidmaatschapsgeld betalen.

> Ligt eraan wat het doel van het clubje is. Als ze alleen op de achtergrond
> ondersteunend aanwezig willen zijn, is het eigenlijk niet eens zo erg dat je
> niet zoveel van ze hoord. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ze steun van
> [...]

Het doel van de OSMF is - zover ik het begrepen heb - NIET om zich te
mengen in de operationele gang van zaken, maar zoals je zegt te
functioneren in een ondersteunende positie, waarin zij zich druk maken
om de onderwerpen die mischien wat verder van de individuele OSMer af
staan, maar fundamenteel zijn voor het voorbestaan en de bloei van OSM
als instituut: de legaliteiten rond de nieuwe ODBl, de hardware,
organiseren van SOTM, het brengen van het juiste beeld van OSM naar
pers en de wereld.

Die achtergrondrol wordt wel wat erg letterlijk genomen in mijn
optiek: een aanzienlijk deel van de OSMF was niet eens op SOTM
aanwezig en er is geen duidelijke, consistente communicatie naar de
OSMers, zodat het voor de meesten van hen een abstract gegeven blijft.
Het is ook in hun eigen belang om dat te veranderen: meer bekendheid =
meer legitimatie en meer leden en dus meer geld dat binnenkomt. Het is
maar twee tientjes (oid) per jaar nota bene!
Tsja, ik was wel verrast om te zien dat er nog geen tweehonderd
stemmen waren uitgebracht.
--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.schaaltreinen.nl/