[OSM-talk-nl] Geheime Alternatieve API server, features of PostGIS

Tijn Buijs tijnbuijs at cybertinus.nl
Wed Sep 3 10:18:24 UTC 2008

Bas de Lange wrote:
 > Stefan (en Tijn Buys in CC, graag mee nemen in reacties),
 >

 > Tijn Buys heeft een server aangeboden voor Software Freedom Day. Als
jij hier iets mee wilt doen tijdens Software Freedom Day, kun je dat met
Tijn Buys bespreken? We hebben alleen een adsl-verbinding (van de
beheerder) verder niks, dus lokale opslag van gegevens zou erg fijn zijn
die dag. OpenStreetMap-databank lokaal op server zetten bijv.? De Garmin
kaarten die Lambertus gaat installeren op GPS'en van bezoekers, kunnen
die vanaf die server gehaald worden?

Bij deze even de specificaties van de server die ik beschikbaar stel,
zodat er een schatting gemaakt kan worden wat ermee gedaan wordt:
2x Intel Pentium III 1,13 Ghz met elk 512 KB L2 cache (Tualatin core)
4x 256 MB PC133 ECC Reg SD-RAM (1 GB RAM dus in totaal)
2x 250 GB 7200 RPM S-ATA disken in RAID1
1x 18 GB 10.000 RPM U160 SCSI disk (voor backups)
1x Gbit glasvezel (ik neem een switch mee waar deze gbit op aangesloten
kan worden)
3x 100 mbit UTP (1 100 mbit link is de backup van de gigabit, de andere
2 zijn ook in fallover geconfigureerd)
1x een oude tapeunit die atm nog niet operationeel is, maybe dan wel
1x DVD-lezer (mocht het nodig zijn, dan is een DVD-brander ook te regelen)
1x Redundante voeding (hij heeft geen 2 stroomkabels, maar als er 1 unit
uitvalt, dan neemt de andere het over.

Dit alles zit in een zwarte 4U kast, die maar de halve diepte heeft van
een normale U kast.

Ik heb deze server laatst ingezet bij de vereniging die carnaval elk
jaar organiseert in het dorp waar ik woon. Er draaide toen een
fotoalbum/webshop combinatie (een fotoalbum waar je meteen foto's kan
bestellen) op de webserver. Er waren constant mensen aan het wachten
totdat ze 1 van de 25 computers konden gebruiken, dus altijd 25
gebruikers tegelijkertijd die foto's ed opvroegen. De CPU load is nooit
boven de 20% gekomen en het memory gebruik is op 170 MB blijven steken.
De server kan dus redelijk wat aan.

Wat willen jullie precies met de server gaan doen, en wat voor software
moet er dan draaien op die server?