[OSM-talk-nl] Mailing lijst vs. forum

Je Co hulcjje at yahoo.com
Wed Sep 10 11:54:49 UTC 2008

Hallo,

Ben nu ongeveer een maand 'bezig'  met osm. Zit nog vooral in de orientatiefase, eea proberen te begrijpen, kleine wijziging doorvoeren etc. Vind het harstikke leuk/intressant, en hoop de komende tijd wat te kunnen bijdragen aan de invulling van de kaart.

Als nieuweling wil ik even wat dingen kwijt die me nu nog opvallen, maar over een tijd waarschijnlijk niet meer omdat je stomweg aan zaken gaat wennen.

Wat me het meest opvalt is het gebruik van mailing lijst tov het forum. Thuis maak ik zoveel mogelijk gebruik van opensource software. Bij het gaan gebruiken van iets nieuws, is mijn eerste blik altijd naar het forum, om te kijken hoe actief (ivm ondersteuning) dit is en hoe de communicatie er aan toe gaat. Het nl-forum is erg stil. Mensen die eens een keer langskomen op de site, zullen de activiteit op de mailinglijst niet 123 zien, denken dat eea dood is, en wellicht al meteen afhaken.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het gebruik van forums. Goed overzicht over de onderwerpen, voor iedereen zichtbaar, opbouw van discussie is goed te volgen, makkelijker nog eens na te zoeken. Zaken die ik mis bij het  gebruik van mailinglijsten. Waarschijnlijk ga ik me unsubscriben, merk dat ik me niet eens meer de moeite neem om te proberen  de discussies te volgen, kost me gewoonweg te veel tijd.

Inhoudelijk gezien is er in mijn optiek een groot verscheidenheid aan inhoud. Van puur technische onderwerpen, alleen intressant voor een zeer beperkte doelgroep, tot de meer promotionele onderwerpen. 'Normaal'  wordt er gebruik gemaakt van meerdere maillijsten, doelgroepgericht, dat zou m.i. eea wat makkelijker verteerbaar maken. Maar zeker discussies over het functionele zou wat mij betreft wat meer op het forum mogen plaatsvinden.

Het functionele zal toch hetgeen zijn wat van osm al dan niet een succes maakt. Mijn indruk na een maand is toch wel dat eea erg technisch gedreven is. Kan me voorstellen dat dat toch wel potentiele deelnemers afschrikt, of mensen laat afhaken, en dat zou jammer zijn.