[OSM-talk-nl] [OSM-talk] YOURS now supports route using only cycleroutes - Update

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Wed Sep 24 16:45:09 UTC 2008

In your letter dated Wed, 24 Sep 2008 17:15:33 +0200 you wrote:
> Feit is dat Gosmore niet
> alleen in NL moet werken maar ook in de UK etc.  Hierdoor kan het
> zijn dat Gosmore op dit moment bijv. fietsers op de snelweg toelaat.
> En dat is pijnlijk in NL, behalve op autoloze zondagen misschien...

Gosmore heeft al een losse configuratie file. Alleen sommige dingen, zoals
die eenrichtingsverkeers hack zijn hardcoded.

Ik heb wel even geprobeerd om gosmore uit te leggen dat op een trunk road
geen fietsers mogen. Maar is niet gelukt. Maar dat zou dmv. de configuratie
file wel moeten kunnen.

> Er zijn verschillende oplossingen mogelijk om vast te leggen wat
> wel en wat niet mag op een bepaald type weg. Er is al eens
> gediscussieerd over:  - n wereldwijde standaard voor elk type weg
> waarbij deze de grootste gemene deler bevat en alle uitzonderingen
> daarop getagd moeten worden.  - standaarden voor elk land waardoor
> meer tags weggelaten kunnen worden en alleen de afwijkingen tov
> deze standaard getagd hoeft te worden.  - geen standaarden en elke
> regel op elke weg vastleggen (dus in NL op de snelweg: oneway=yes,
> bicycle=no, foot=no, horse=no, agricultural=no, etc, etc.).

Het lijkt mij dat je in de OSM database alleen de verkeersborden op moet
nemen en dat gosmore uit moet leggen wat de nederlandse verkeersregels zijn.
Als je voor ieder land een definitie hebt van de verkeersregels dan hoef je
alleen nog maar een mechnisme te hebben om voor iedere weg te bepalen in welk
land ie ligt.

> Elke oplossing heeft zo zijn voor- en nadelen en er is nog geen
> oplossing 'gekozen'. Het beste is dus om zo compleet mogelijk te
> mappen omdat die oplossing altijd werkt. Maar als iedereen dat zou
> doen dan hoeft Gosmore ook geen truuks en hacks meer toe te passen
> om werkbare routering te krijgen.

Het lijkt mij niet handig om de OSM database te vervuilen met data die je
er later weer uit wil hebben, tenzij er speciale tijdelijke tags voor
verzonnen worden. Bijv. implied_bicycle=no.