[OSM-talk-nl] [OSM-talk] YOURS now supports route using only cycleroutes - Update

Lambertus osm at na1400.info
Thu Sep 25 07:23:36 UTC 2008

Philip Homburg wrote:

> Dat heb ik geprobeerd. Een van mijn eerste tests met gosmore was een
> fietsroute van Amsterdam centrum naar Amsterdam Noord. Die ging dus door de
> IJtunnel. Nadat ik gecontroleerd had dat de IJtunnel inderdaad een autoweg was
> heb ik die als trunk getagd, en de gosmore config aangepast. Maar de route
> ging nog steeds door de IJtunnel. Helaas heb ik tot nu toe geen tijd gehad om
> uit te zoeken wat er precies misgaat.

Heb je daarna wel de Gosmore .pak file opnieuw aangemaakt (gosmore
rebuild)? Die config file wordt alleen gebruikt tijdens de rebuild.

> Daarom moet je denk ik ook per weg de verkeersregels (= config file) opzoeken
> die van toepassing zijn.

Dat kan maar dan bepaald je dus je tagging door de huidige standaard in
Gosmore, dat lijkt me ook niet de bedoeling... Op kote termijn is het
gewoon het beste om op elke weg waar niet gefietst mag worden dit als
zodanig te taggen. Die informatie klopt dan en is altijd geldig, wat er
ook voor uiteindelijke oplossing komt.

> Verkeersborden kunnen overbodig zijn. Dan zou je ze eventueel weg kunnen
> laten. Hoewel ik me ook voor kan stellen dat OSM voor een wegbeheerder een
> basis kan vormen voor een consistency check. Het zou natuurlijk ideaal zijn als
> de wegbeheerder wijzigingen in verkeersborden gewoon aan zou leveren.
>
> Ik zie niet in hoe alle verkeersborden samen met de verkeersregels te weinig
> informatie kunnen bevatten.

Dat zeg je juist *met de verkeersregels*, die regels in Nederland kent
Gosmore dus (nog) niet...

> Het zou denk ik handig zijn als gosmore ook krachtig genoeg zou zijn dat het
> ook een realistische optie is.

Hoe bedoel je dat? Een oplossing voor het maken van onderscheid tussen
de verschillende landen is niet alleen nodig voor Gosmore maar voor elke
routplanner die iets met OSM data wil doen. Zonder zo'n definitie kan
een routeplanner alleen maar een gok doen.

Gosmore is één van de (zoniet dé) krachtigste opensource routeplanners
die ik ken en die iets zinnigs kan doen met OSM data. Als je een beter
alternatief hebt hoor ik dat graag :)

> Hoeveel voertuig categorieen hebben we in Nederland? We hebben in ieder geval
> voetgangers, fietsers, snorfietsen, bromfietsen, brommobielen, auto's, motoren,
> auto's met aanhangers, auto's met caravans, lichte vrachtwagens,
> zware vrachtwagens, bussen, openbaar vervoer bussen, taxi's,
> landbouwvoertuigen, ruiters.
>
> Wil je voor al die categorieen per wegsegment aangeven of ze daar wel of niet
> mogen komen en hoe hard ze mogen?

Ja, als er binnen OSM geen overeenstemming komt over hoe de
verkeersregels van verschillende landen tot uiting komen in de data dan
zullen we dat moeten doen. Tenzij je alleen maar naar Nederland wilt
kijken en de rest buiten beschouwing laat.

> En wat dan als de verkeersregels gewijzigd worden?

Dan moet alle bijbehorende tagging aangepast worden (zou met een slim
script wellicht grotendeels kunnen).

> Stel dat er een nieuwe regel komt dat bromfietsen wel op een autoweg mogen
> behalve als er een bord staat dat het niet mag?

Dan zou het automatische update script waarschijnlijk op alle snelwegen
moped=yes aanmaken (of moped=no verwijderen) en moeten alle stukken die
hiervan afwijken opnieuw getagd worden.

> Behalve routing wil je natuurlijk ook op je scherm kunnen zien wat de maximale
> snelheid is. Ik kan me echt niet voorstellen dat je iedere weg expliciet voor
> alle voertuigen wil taggen met de geldende maximale snelheid.

Zoals eerder gezegd; zonder goede internationale afspraken zou dat
eigenlijk moeten, ja.

Maargoed, dit is allemaal relatief nieuwe materie aangezien er voor 2008
nog geen OSM routeplanners waren. Er moeten nu even wat oorlogjes
gevoerd worden over hoe we dit aan moeten pakken. Niet alleen binnen
Nederland.